Betalen voor reclamevrije nieuwsbrief Nu.nl

Iedere ochtend, middag of avond ontvangt een abonnee een overzicht van het laatste nieuws per e-mail. Daarin staan de koppen en intro’s van de meest recente nieuwsberichten.

Wie zich abonneert op de gratis e-mailnieuwsbrief van Nu.nl krijgt behalve reclame in de nieuwsbrief, ook zogeheten ‘partner-mailings’ toegestuurd. Het gaat daarbij om reclame van derden.

“Hierbij garandeert Nu.nl dat deze e-mail marketing voldoet aan de eisen van de DDMA en de nieuwe Europese wetgeving op dit gebied. Misbruik van de aangesloten adressen is derhalve uitgesloten”, stelt de nieuwssite.

De ‘eisen’ van de brancheorganisatie van direct-marketeers DDMA zijn echter controversieel. Andere partijen, zoals de e-mailmarketeers van EMMA-nl, vinden dat DDMA te makkelijk omgaat met het verstrekken van e-mailadressen aan derden.

Mensen die zich aanmelden voor de gratis nieuwsbrief, ontvangen volgens Nu.nl ‘slechts eenmaal per maand een reclameboodschap’ en kunnen aangeven in welke (reclame) onderwerpen ze zijn geïnteresseerd.

Anderhalve opt-in

Volgens Bert Wiggers, uitgever van Nu.nl, is er bij de nieuwsbrief sprake van een ‘anderhalve opt-in’. “Nadat mensen zich hebben aangemeld via de site, krijgen ze nog een mailtje waarin nog een keer de vraag wordt gesteld of ze de partner-mailings willen ontvangen. Als ze dat niet willen, ontvangen ze ook geen nieuwsbrief meer.”

De constructie met partner-mailings ligt volgens Wiggers voor de hand. “Mensen hebben daar begrip voor. Voor niets gaat alleen de zon op. Wij leven van reclame.”

Nu.nl-lezers die liever van reclame verstoken blijven, kunnen kiezen uit twee betaalde abonnementen. Voor een abonnement zonder partner-mailings, maar met reclame in de nieuwsbrief moet 12,50 euro per jaar worden betaald. Een abonnement zonder partner-mailings en zonder reclame in de nieuwsbrief, kost 25 euro per jaar.