Advertentiebedrijf stopt met verkoop pop-ups

Vanaf 31 maart plaatst WebAds geen pop-ups meer op sites als Telegraaf.nl, IEX.nl, Vrouwonline en ZDNet. WebAds verzorgt de advertenties voor meer dan zeventig sites.

De reden om te stoppen met pop-ups is een onderzoek dat WebAds in december heeft laten uitvoeren door NFO Trendbox. Daaruit bleek dat bezoekers websites mijden als ze weten dat daar pop-ups worden vertoond. Bovendien gaf 91 procent van de ondervraagden aan pop-ups als vervelend of heel erg vervelend te ervaren.

Dat Microsoft van plan is om de nieuwe versie van Internet Explorer uit te rusten met een pop-up killer speelt ook een rol, geeft WebAds toe. “Inmiddels heeft 30 procent van de mensen een pop-up killer geïnstalleerd en dat aantal zal alleen maar toenemen”, aldus Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds. “We moeten luisteren naar de bezoekers.”

WebAds blijft wel doorgaan met het verkopen van zogeheten ‘ScreenAds’: flash-animaties die over de site heen worden ‘geprojecteerd. Veel internetters ergeren zich ook aan die advertenties. “Dat klopt”, aldus Kooij. “Daarom moet het ook goed gereguleerd worden. Er moet een close-button aanwezig zijn en een ScreenAd mag standaard maximaal vijf seconden duren.”

Kooij had weinig moeite om de beheerders van de bij WebAds aangesloten sites te overtuigen. “Zij krijgen natuurlijk de ‘fanmail’ over de pop-ups binnen”, aldus Kooij. “Ze vroegen zich wel af of het niet ten koste zou gaan van de omzet.”

Over dat laatste maakt Kooij zich niet al te veel zorgen. “Een Rectangle is net zo duur voor de adverteerder als een pop-up en een ScreenAd levert zelfs meer op.”