‘Elk lijk is handgemaakt en gaat lange tijd mee. Onze zorg voor details blijkt uit de de tandvullingen, de neusgaten en de vingernagels die zijn ingebed in de huid die in een verregaande staat van ontbinding verkeert.’
Op de Internetpagina van Corpses for Sale (www.distefano.com) kun je neplijken bestellen: een exemplaar kost 550 dollar. Je kunt de gekste zaken kopen op Internet, maar de meeste aandacht gaat uit naar zaken die gemakkelijker per post verstuurd kunnen worden: boeken, cd’s en computers. Via internet zijn ze vaak goedkoper dan in de winkel. Zo kost het vijfde deel van ‘Het Bureau’ bij de Belgische Internetboekhandel Proxis (www.proxis.be) fl.61,50 (exclusief ruim zeven gulden verzendkosten), terwijl de Voskuil-fan bij een gewone boekhandel 75 gulden betaalt. Proxis hoeft zich niet te houden aan de vaste boekenprijs die in Nederland geldt. De boekhandel heeft overigens niet alle titels. Zo is ‘Villa BvD’ van Jan Mulder, dat in Nederland al tijden in de boekwinkels ligt, volgens Proxis ‘nog niet verschenen’.
Het duurt bij een Internetboekwinkel minstens een paar dagen voordat je het boek in huis hebt en het is niet mogelijk is om een boek door te bladeren. De boekhandels op Internet doen er alles aan om het winkelen toch aantrekkelijk te maken. Zo geven ze de bezoekers tips voor andere boeken. Mensen die de nieuwe interviewbundel van Ischa Meijer bestellen, krijgen een aanbeveling voor het boek ‘I.M.’ van Connie Palmen. Dat deze methode tot rare adviezen kan leiden bewijst de onlangs geopende boekhandel Bertelsmann Online (www.bol.com). Wie geinteresseerd is in Johan Cruijffs citatenbundel ‘Je moet schieten, anders kun je niet scoren’ krijgt het advies om ook eens te kijken naar het boek ‘Filosofische beschouwingen’ van Wittgenstein.
Lezers kunnen ook elkaar adviseren. De bekendste online boekwinkel Amazon (www.amazon.com) biedt bezoekers de mogelijkheid om een recensie te schrijven, vervolgens zijn die besprekingen te raadplegen door andere bezoekers.
Muziekwinkels op Internet hebben het makkelijker. Op de site van de Amerikaanse cd-winkel CD Now (www.cdnow.com) kunnen bezoekers korte stukjes muziek van een cd beluisteren. De bezoeker waant zich daardoor al bijna in een echte muziekwinkel. Die droom wordt ruw verstoord bij het afrekenen. Als je iets via Internet wil kopen, moet je bijna altijd betalen met een creditcard. Lastig, omdat veel Nederlanders geen creditcard hebben, of een wantrouwen koesteren tegen het met creditcard betalen via Internet. De Nederlandse computerwinkel Take It Now (www.takeitnow) is een uitzondering: daar betaal je gewoon aan de postbode die de computer komt bezorgen, of door geld over te maken naar de girorekening van de Internetwinkel.
Het is de moeite waard om voor het bestellen bij een paar concurrenten te kijken. De concurrerende Internetwinkels zijn maar een muisklik van elkaar verwijderd. Bij het vergelijken van de prijs moet je rekening houden met verschillende verzendkosten van de winkels. Bij Internetwinkels die in de Verenigde Staten zijn gevestigd moet je bovendien nog letten op eventuele importheffingen.
Uiteindelijk kan de klant zelfs tot de conclusie komen dat het voordeliger is om even naar een gewone winkel te lopen. Wie bijvoorbeeld de nieuwe cd ‘Artantica’ van de Urban Dance Squad wil bestellen, ontdekt dat die bij de Amerikaanse Internetwinkels nog niet te krijgen is (oude cd’s van deze Nederlandse groep hebben ze wel op voorraad). Proxis, dat behalve boeken ook cd’s verkoopt, biedt ‘Artantica’ aan voor fl.32,66 (exclusief ruim 5 gulden aan verzendkosten). Volgens Proxis zou je ‘elders’ 46 gulden voor de cd moeten neertellen. Waar dat ‘elders’ is, vertelt Proxis er niet bij. In een ‘gewone’ platenwinkel kost de cd zo’n 35 gulden. Alleen bij het Nederlandse Shop.nl (www.shop.nl) is de cd goedkoper: fl.29,95 voor de cd en fl.4,95 aan verzendkosten. Voordeel: een dubbeltje. Als je geen zin hebt om ook nog eens vijf dagen te wachten, kun je voor de cd beter naar een winkel. Probeer dat maar eens voor een neplijk.
Dit artikel verscheen in Trouw.