Staatssecretaris Joop Wijn vindt dat aanbieders van sms-diensten moeten kunnen aantonen dat een beller zich heeft geabonneerd op hun dienst.
Nu moeten gedupeerde consumenten nog aantonen dat zij géén abonnement hebben genomen op een sms-dienst. Als het aan staatssecretaris Joop Wijn (Economische Zaken) ligt wordt deze bewijslast omgedraaid.
Ook wil Wijn een verbod op het gebruik van zogeheten nummergenerators. Dit verbod zou, evenals de bewijslast voor aanbieders van sms-diensten, moeten worden opgenomen in de gedragscode voor sms-diensten die de mobiele-telefoniebedrijven op dit moment opstellen, zo stelt Wijn in antwoord op kamervragen van de SP en PvdA.
Exploitanten van sms-diensten gebruiken nummergenerators om willekeurige telefoonnummers te genereren en te testen of deze nummers bestaan. Malafide sms-aanbieders zouden de betreffende telefoonnummers zelfs direct ‘abonneren’ op een betaalde sms-dienst.
Dat laatste is volgens Wijn verboden. Ook het gebruik van nummergenerators voor marketingdoeleinden (het versturen van reclame-sms’jes naar willekeurige nummers) zal binnenkort niet meer toegestaan zijn. Het Europees Parlement nam vorig jaar een richtlijn aan die het versturen van dergelijke sms-reclame alleen nog maar toestaat als consumenten daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven.
Wijn verwacht veel van de gedragscode die de mobiele-telefoniebedrijven op dit moment opstellen. De staatssecretaris denkt dat de code, die eind april af moet zijn, op korte termijn ‘voldoende waarborgen voor de bescherming van de consument’ biedt. Voor de lange termijn overweegt Wijn wel nadere wet- en regelgeving.
Volgens de Consumentenbond – ook betrokken bij de onderhandelingen over de gedragscode – is Wijn veel te terughoudend. “Hij verwacht wel heel veel van zelfregulering”, aldus Ewald van Kouwen van de bond. “Volgens ons is een wettelijke stok achter de deur wel degelijk nodig. Zeker omdat deze branche bepaalde figuren aantrekt.”