Voormalige partner gefrustreerd over Bol.com

Studieboekenmarkt.nl werd vorig jaar zomer een zogeheten partner van Bol.com. De site verwees bezoekers door naar Bol.com als het door de klant gezochte boek niet tweedehands verkrijgbaar was. In ruil voor dergelijke doorverwijzingen ontving Studieboekenmarkt.nl een bedrag per verkocht boek.

Herman de Waard van Studieboekenmarkt.nl is gefrustreerd over de samenwerking met Bol.com. “De samenwerking liep niet zoals gehoopt. Zo bleek het lastig om gezamenlijke acties op te zetten. Wij wilden bijvoorbeeld boeken gratis verzenden naar studenten, maar daar wilde Bol.com niet aan meewerken.” Studieboekemarkt.nl heeft daarom besloten met een andere partner in zee te gaan.

Daniël Ropers van Bol.com vindt het vertrek van Studieboekenmarkt.nl een storm in een glas water. Ropers denkt dat Studieboekenmarkt.nl over de rug van Bol.com in de publiciteit probeert te komen. “Het is altijd jammer als een partner vertrekt, maar we hebben een vrijblijvende samenwerking met onze partners. Als je niet tevreden bent over Bol.com staat het je vrij om te stoppen. We hebben meer dan tienduizend partners en gelukkig groeit dat aantal nog elke dag.”

Volgens Ropers had Studieboekenmarkt.nl cadeaubonnen voor gratis verzenden kunnen kopen als het zijn klanten gratis verzending had willen aanbieden. “Aan de prijs van de boeken kunnen we door de vaste boekenprijs in Nederland niet veel doen. We geven wel al 20, 25 procent korting op Engelstalige studieboeken, en de maximaal toegestane korting op Nederlandse studieboeken.”

Marketinginspanningen

Het schoot Studieboekenmarkt.nl in het verkeerde keelgat dat Bol.com in april zelf begon met het aanbieden van tweedehands boeken zonder zijn partners daarover van tevoren in te lichten. De Waard: “Het lag natuurlijk voor de hand dat Bol.com ook met tweedehands aanbod zou komen, maar het was prettig geweest als ze ons daarover van tevoren hadden ingelicht.”

Volgens Ropers zijn alle partners die zich hebben opgegeven voor de mails van Bol.com in de week van de lancering geïnformeerd. “Ik kan die opmerking van De Waard daarom niet goed plaatsen.”

Studieboekenmarkt.nl is ook gefrustreerd over de beperkte hoeveelheid informatie die Bol.com verstrekte. “We konden de resultaten van onze marketinginspanningen niet meten, omdat niet bekend was wie de koper was, wat hij kocht en wat zijn weg was van bezoek tot aankoop”, aldus De Waard.

Volgens Ropers is het niet meer dan logisch dat Bol.com dergelijke informatie niet afstaat. “We hebben wel een speciale site waar partners kunnen zien wat er wordt verkocht. Maar de wet laat het niet toe dat we individuele klantgegevens verstrekken aan derden. Dat zouden we zelf ook niet willen: de gegevens van onze klanten zijn heilig.”

Konijnen

Volgens De Waard is Studieboekenmarkt.nl niet de enige partner die weg is bij Bol.com. “Er is nog een grote partij in tweedehands boeken gestopt met Bol.com.” De naam van deze partij wil De Waard niet noemen.

Ropers zegt niet te weten op welke partner De Waard doelt. “Ik zou niet weten om wie het gaat. En dat terwijl ik toch op de hoogte wordt gebracht als er iets belangrijks gebeurt bij Bol.com.”

Volgens Ropers zijn de partners van Bol.com zeer divers. “We hebben grote partijen met veel bezoekers als partner, maar bijvoorbeeld ook particulieren met een site over konijnen die een centje bijverdienen door hun bezoekers door te verwijzen naar boeken over konijnen die bij ons worden verkocht.”

“Het partnerprogramma richt zich op het bedienen van de wensen van zoveel mogelijk van onze partners. Daarbij kunnen we helaas maar beperkt rekening houden met de individuele wensen en emoties van de heer De Waard.”