Krantenuitgever De Telegraaf overweegt geld te gaan vragen voor de toegang tot haar krantensites.
Als de internetactiviteiten van De Telegraaf in 2003 nog niet bijdragen aan de winst, zullen de krantensites mogelijk abonnementsgeld gaan heffen. Dat zegt Fred Arp, directielid van De Telegraaf.
“We denken na over een betaalmodel”, aldus Arp tegenover NRC Handelsblad. “Het is tenslotte heel plezierige informatie die we leveren, zeker voor al die mensen die de website vanuit het buitenland bezoeken.”
De Telegraaf wil echter alleen abonnementsgeld gaan heffen als andere kranten meedoen. “We willen wel vermijden dat we de enige zijn in Nederland.”
Reden voor de mogelijke koerswijziging is het forse verlies dat De Telegraaf lijdt op de internetactiviteiten. De verliezen stegen van 30 miljoen gulden in de eerste zes maanden van 2000 tot 35 miljoen in het eerste halfjaar van 2001. Het krantenconcern verwacht dat over het hele jaar de kosten voor internet toch binnen de perken zullen blijven. Daarom zal er flink in de kosten worden gesnoeid.
De grote verliezen van de internettak en de afnemende inkomsten uit advertenties zorgden ervoor dat het winst van het krantenconcern in het eerste halfjaar daalde tot 42 miljoen gulden. Vorig jaar bedroeg de winst over dezelfde periode nog 68 miljoen gulden. De omzet steeg wel, met 5,4 procent tot 1 miljard gulden.
Voor het hele jaar verwacht De Telegraaf een winstdaling van tussen de 30 tot 45 procent in vergelijking met 2000. In mei ging het krantenconcern er nog van uit dat de winst 20 tot 30 procent lager zou uitvallen.