Telefoon staat roodgloeiend bij NRC door iPad-actie

De iPad-actie van nrc.next leidt tot de nodige commotie. Bright belde even met de hoofdredacteur van de krant, Rob Wijnberg.

Op Twitter heeft jullie iPad-actie extreem veel aandacht gekregen. Ook GeenStijl stortte zich er gisteravond op. Verbaasd door alle commotie?
‘De les die ik hieruit heb getrokken, is dat je dit soort acties moet overlaten aan de mensen die ze bedenken. Traditioneel zijn marketing en journalistiek gescheiden werelden, omdat de belangen niet altijd gelijk oplopen. Omdat ik wilde laten zien dat we geen vijanden van elkaar zijn, heb ik me ook in de discussie gemengd. Maar het is niet altijd even makkelijk om zo’n actie goed toe te lichten. Zeker niet als je maar 140 karakters tot je beschikking hebt, zoals op Twitter. Vandaar dat ik nu ook eenblogpost heb geschreven.’

Je twitterde dat jullie iPads weggeven bij een abonnement op nrc.next. Inmiddels ben je daar op teruggekomen. Waarom?
‘Mensen leiden uit dat bericht af dat de iPad gratis is, maar dat klopt natuurlijk niet. De iPad kost 499 euro. Dat is te veel om gratis weg te geven bij een abonnement van twee jaar. We geven de krant acht maanden gratis weg bij dit abonnement.’

Dit abonnement is wel duurder dan een regulier abonnement.
‘Dat klopt. Normaal betaal je 25 euro per maand, en bij het iPad-abonnement 35,95 euro. Je totale korting op de iPad plus het abonnement bedraagt dan 235 euro.’

Maar een maandabonnement is relatief duurder dan een jaarabonnement.
‘Ja. Vergeleken met twee jaarabonnementen en een iPad die je los koopt, bedraagt de korting 175 euro, zo hebben mensen uitgerekend. Daar staat tegenover dat veel mensen liever een maandabonnement hebben, omdat er dan niet een groot bedrag in één keer wordt afgeschreven. Je sluit het abonnement wel voor twee jaar af, dus het is niet per maand opzegbaar.’

Diverse next-abonnees klagen dat zij van de abonneeservice te horen krijgen dat zij geen iPad-abonnement kunnen afsluiten, terwijl je twitterde dat dat wel zou kunnen. Hoe zit dat?
‘Ik ben natuurlijk niet bij die gesprekken aanwezig geweest, dus ik weet niet precies wat voor antwoorden die mensen hebben gekregen. Maar alle abonnees die een vijfdaags abonnement hebben, kunnen in principe overstappen naar het iPad-abonnement. Dat geldt ook voor de abonnees van een zesdaags abonnement (met NRC Handelsblad op zaterdag) wier abonnement voor 31 december afloopt. Loopt je abonnement langer door, dan kun je een korting krijgen op de iPad en een abonnement tegen een normaal tarief afsluiten.’

De abonnementen die jullie afsluiten lopen af in 2012. Daarna worden ze automatisch verlengd. Maar door een nieuwe wet mag dat dan toch niet meer? 
‘Dat zou kunnen. Ik neem aan dat wij niets onwettigs doen, maar ik ben maar een simpele hoofdredacteur.’

Heeft de actie eigenlijk veel nieuwe abonnees opgeleverd?
‘Dat weet ik niet. We hebben natuurlijk wel heel veel reacties gehad. Ik ben even bij de klantenservice geweest en daar staat de telefoon de hele dag roodgloeiend.

Dit artikel verscheen op Bright.nl.