De privacy van de gebruikers van een ov-chipkaart moet goed worden gewaarborgd, vindt de SP. Bezitters van een anonieme kaart moeten ook kunnen profiteren van kortingen.
Donderdag onthulde de partij een reddingsplan voor de tot nu toe weinig succesvolle ov-chipkaart die de strippenkaarten (voor tram, bus en metro) en de treinkaartjes op den duur moet vervangen.
Wie om privacyredenen geen naamgebonden ov-chipkaart wil, kan ervoor kiezen om een anonieme kaart te nemen. Nadeel daarvan is dat de reiziger geen gebruik kan maken van kortingsregelingen.
Een slechte zaak, vindt Tweede Kamerlid Emile Roemer van de SP. “Als je een succes wilt maken van die ov-chipkaart, moet je voorkomen dat mensen straks zeggen: het is alleen maar duurder geworden. Gebruikers van een anonieme kaart moeten ook gewoon de gunstigste prijs betalen.”
Lege bussen
Volgens Roemer is de privacy van de ov-reiziger nog altijd een punt van zorg. “Met een naamgebonden ov-chipkaart is je reisgedrag bekend: waar je naartoe gaat en hoelang je daar blijft. Er moeten goede regels komen zodat er geen misbruik kan worden gemaakt van die informatie. Aan de garanties daarvoor wordt wel gewerkt, maar ik heb ze nog niet.”
Roemer vreest vooral voor misbruik van de reisgegevens voor commerciële doeleinden. “Je moet voor de grap eens een consumentenenquête invullen, dan zit je twee jaar lang vast aan mensen die je bellen of post sturen omdat je hebt ingevuld dat je een nieuwe auto wil kopen. Dergelijke informatie wordt blijkbaar aan jan en alleman verstrekt, bij de ov-chipkaart is dat natuurlijk niet de bedoeling.”
Roemer is overigens wel enthousiast over de ov-chipkaart. “Er zitten tal van voordelen aan. Het is een hartstikke goed middel om het de reiziger makkelijker te maken. Ook maakt de kaart het mogelijk om vast te stellen waar de vervoersstromen plaatsvinden. Op die manier kun je achterhalen waar er lege bussen of veel te volle treinen rondrijden.”