Samen een koelkast kopen via internet

Winst hebben ze vaak nog nooit gemaakt, maar toch zijn de verwachtingen over internetbedrijven hooggespannen. Trouw besteedt in een serie aandacht aan de pioniers van de ‘nieuwe economie’ in Nederland. Aflevering 2: Nokdown, een inkoopcombinatie die voor consumenten korting bedingt bij bedrijven.

Stel: je wilt een koelkast kopen. Dan kun je gewoon naar de winkel gaan, een mooi energiezuinige koelmeubel uitzoeken en betalen. Je kunt ook een paar vrienden meenemen die er ook een nodig hebben, en om korting vragen omdat je er meteen vier afneemt. Probleem: wie heeft er nu drie vrienden die allemaal op hetzelfde moment als jij een nieuwe koelkast nodig hebben?

Internet kan in zo’n situatie uitkomst bieden. Op internet zitten immers altijd wel een paar anderen die hetzelfde willen. Verscheidene internetsites proberen deze geïnteresseerde kopers samen te brengen om zo bij de leveranciers kortingen te bedingen: hoe meer kopers, hoe lager de prijs. Een van die sites is NokDown, onderdeel van het internetbedrijf Scaramea, dat weer een dochter is van verzekeraar Achmea (onder meer Zilveren Kruis en Centraal Beheer).

NokDown ging in november vorig jaar van start. Michel Muurmans van NokDown: ,,Aanvankelijk werkten we volgens het principe: u vraagt, wij draaien. Mensen konden ons gewoon een e-mailtje sturen als ze iets via ons wilden kopen. Dat betekende dat we de raarste verzoeken binnenkregen: van Ferrari’s tot duizend kilo hondenbrokken. Nu werken we met een vaste catalogus, waaruit mensen producten kunnen kiezen.”

Elke maandag bekijkt NokDown welke verzoeken er zijn binnengekomen en geeft die door aan de leveranciers van de producten. Die brengen vervolgens een offerte uit. Het is dan aan de klant om te bepalen of hij het product wel of niet wil kopen. Gemiddeld gaat 35 procent van de geïnteresseerden over tot aankoop. Al zijn er duidelijke verschillen: ,,Bij een handcomputer van 900 gulden blijkt zestig procent in te gaan op de offerte, terwijl dat bij een breedbeeld-tv van 3000 gulden maar tien procent is”, aldus Muurmans.

NokDown heeft enkele honderden klanten per maand die gemiddeld voor een bedrag van 800 tot 900 gulden kopen. De maandomzet bedraagt ‘enkele tonnen’. Met een marge van twee procent per verkocht product en 15 man personeel maakt het internetbedrijf dus nog lang geen winst. Muurmans heeft wel een verklaring voor de geringe belangstelling. ,,Een probleem waar alle

e-commercebedrijven mee te maken hebben, is dat veel consumenten nog huiverig zijn om dingen te kopen via internet. Mensen vinden het eng om zomaar hun creditcardnummer achter te laten op een site. Maar als je je creditcard afgeeft in een restaurant weet je ook niet wat ermee gebeurt.”

Muurmans heeft niettemin goede hoop voor de toekomst: ,,Volgend jaar willen we quitte spelen. We streven naar 30000 tot 40000 vaste klanten.” Om die mensen naar de site te lokken, begint de inkoopcombinatie binnenkort met een uitgebreide advertentiecampagne. Of dat NokDown de gezochte klanten brengt, is echter de vraag.

Letsbuyit.com, een van oorsprong Zweeds bedrijf dat volgens hetzelfde concept werkt als NokDown, gaf miljoenen aan advertenties en tv-spotjes uit, maar slaagde er niet in grote aantallen kopers te trekken. Een recent onderzoek van het internetblad 2525/nieuwsgids wees uit dat de Nederlandse site van Letsbuyit nauwelijks kopers trekt. Van de 368 producten uit de catalogus van Letsbuyit bleek slechts voor zeven procent meer dan één geinteresseerde koper te zijn.

Muurmans realiseert zich dat advertenties alléén niet zaligmakend zijn. ,,Daarom gaan we ons ook nadrukkelijker richten op communities. Daarbij kun je denken aan de bewoners van een nieuwe Vinex-wijk. Die hebben allemaal een nieuwe keuken nodig. Als je die duizend mensen bij elkaar kunt brengen, kun je echt fikse kortingen bedingen.”

Dit artikel verscheen in Trouw.