Rolstoeler mag site niet aanprijzen op Google

“Hartelijk bedankt dat u adverteert met Google AdWords. Na controle van uw account is gebleken dat één of meer van uw advertenties of zoekwoorden niet voldoet aan onze richtlijnen”, zo luidt de tekst van een bericht dat Marc de Kok van Lolstoel.nl van Google ontving.

Volgens Google is er sprake van een ‘onacceptabele inhoud’. Daarom plaatst Google de advertentietekst (“Ik zit in een rolstoel en maak daar grappen over!”) van De Kok niet.

In een toelichting schrijft het bedrijf: “Op dit moment staan de richtlijnen van Google geen advertentietekst toe die gericht is tegen een individueel persoon, groep, of organisatie. Bovendien staan deze richtlijnen geen advertenties toe voor websites die gericht zijn tegen een beschermde groep.”

Taboe

De Kok, die zelf in een rolstoel zit, reageert verontwaardigd op het besluit van Google om zijn advertentie niet te plaatsen. “Zij vinden mijn site blijkbaar discriminerend. Volgens Google behoor ik tot een beschermde groep. Daarmee suggereert Google dat ik niet gelijkwaardig ben aan validen.”

En dat is juist de gedachte die De Kok via zijn site wil ontkrachten. Hij wil naar eigen zeggen het taboe op het maken van grappen over invaliden doorbreken. Volgens De Kok moeten er ook grappen gemaakt kunnen worden over mensen in een rolstoel.

Op zijn site Lolstoel.nl maakt De Kok met flash grappen over een mannetje in een rolstoel. In een van de animaties rijdt een rolstoeler bijvoorbeeld over de wallen. Hij wordt aangesproken door een vrouw met ontbloot bovenlichaam. “Lekker kontje”, zegt de vrouw. “Hoe kun je dat nou zien?”, vraagt de rolstoeler. “Ik ruik het!”, antwoordt de vrouw.

Google wil geen commentaar geven op de weigering van de advertentie van De Kok. “Wij geven geen commentaar op individuele gevallen”, zegt een woordvoerster van Google. Het bedrijf verwijst naar de pagina met ‘redactionele richtlijnen‘ voor Google AdWords.