Het sociale netwerk rond softwaregebruik Wakoopa heeft een nieuwe site. En het bedrijf kijkt ook naar mobiel, vertelt oprichter Robert Gaal.
Jullie hebben vandaag een nieuwe site gelanceerd. Waarom?
Robert Gaal: ‘Wakoopa heeft sinds de start in 2007 een ontwikkeling doorgemaakt. We zijn begonnen als dataverzamelaar voor de consument: mensen die zich bij ons aanmelden, kunnen hun softwaregebruik in kaart brengen en dat delen met anderen.
Inmiddels hebben we echter een nieuwe doelgroep aangeboord. Veel bedrijven kunnen dankzij Google Analytics prima achterhalen hoe hun eigen website het doet, maar ze weten heel weinig over hoe de concurrentie het doet of over het leven van hun bezoekers. Hebben hun klanten kinderen bijvoorbeeld? Spelen ze games? Wat voor mobiel abonnement hebben ze? Dat soort vragen kunnen wij beantwoorden.’
Hoe dan?
‘We werken met panels. Via TNS Nipo hebben bijvoorbeeld vijftienduizend mensen onze tracking-technologie draaien. In ruil daarvoor krijgen ze kortingsbonnen of een geldbedrag. Uit de verzamelde informatie kan een onderzoeker opmaken hoe mensen zich op het web bewegen.’
Hoe zit het met de privacy van die panelleden?
‘De data van de deelnemers anonimiseren wij. Mensen kunnen de tracker ook op pauze zetten. We hebben in onze applicatie een tabblad met privacymogelijkheden.’
Waar is het idee vandaan gekomen om je op de zakelijke markt te storten?
‘Onze eerste klant was eigenlijk Wired Magazine. Daar hebben we een visualisatie voor gemaakt. Zij zeiden: jullie moeten eens gaan praten met ons onderzoeksbureau. Met dat bureau is het uiteindelijk niets geworden, maar inmiddels hebben we wel tien, vijftien partijen die onze software gebruiken. Dat zijn voornamelijk marktonderzoeksbureaus, maar ook partijen als Sanoma.’
Maken jullie inmiddels winst?
‘Laat ik het zo zeggen: we zouden winst kunnen maken als we dat zouden willen. De eerste maanden van dit jaar zijn we zeker winstgevend geweest, maar daar gaat het ons in deze fase eerlijk gezegd niet om. We investeren nu veel in de ontwikkeling van onze producten en in onze klanten.’
Wat voor gevolgen heeft de nieuwe koers voor het sociale netwerk waarmee het allemaal is begonnen?
‘Daar gaan we gewoon mee door. We hebben recent nieuwe moderator-tools gemaakt waar onze actiefste gebruikers mee aan de slag kunnen. Met goedkeuring van de leden, kunnen we de mensen die zijn aangesloten bij het netwerk als eigen panel inzetten. En daarnaast gebruiken we het netwerk voor het testen van nieuwe technologieën die we later in ons zakelijke product kunnen toepassen.’
Hoeveel mensen hebben zich aangemeld voor Wakoopa?
‘Volgende week gaan we waarschijnlijk door de 200.000 aanmeldingen. Ongeveer 10 procent daarvan zijn actieve gebruikers. Dat zijn misschien niet de aantallen die we ooit hadden gehoopt, maar de mensen die erop zitten, zijn wel heel fanatiek. Er komen ook veel goede ideeën uit de community.’
Zoals?
‘We houden nu bijvoorbeeld ook het gebruik van websites bij. Dat was nadat onze leden tegen ons zeiden dat ze geen mailapplicatie meer gebruikten maar Gmail. Dat je de tracking-software nu kunt pauzeren is bijvoorbeeld ook op verzoek van onze leden gebeurd.’
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
‘We willen ervoor zorgen dat onze klanten snappen hoe mensen in een digitale wereld leven. Dat geldt voor alle platformen. Nu bieden we Wakoopa aan voor Windows, Mac en Linux, maar we willen ook gaan kijken naar mobiel en e-readers. We zijn bezig met Android. En ik zou ook heel graag een tracker maken voor de iPhone, maar ik ben bang dat dat niet mag van Steve Jobs. Daar moeten we dus nog wat op verzinnen.’
Dit artikel verscheen op Bright.nl.