Rechtszaak en slechte publiciteit nekken AbFab

“In de loop van vorig jaar hebben we besloten om er mee op te houden”, aldus oud-directeur Anton Mollerus. “AbFab kreeg geen opdrachten meer.” Mollerus wijt dat aan de economische malaise en de negatieve publiciteit die het bedrijf kreeg.

AbFab begon in 1996 als een bureau dat websites ontwierp. In 1999 startte het met het versturen van ongevraagde, commerciële e-mail (spam). Dit leidde tot grote kritiek op internet. NRC Handelsblad trok in het openbaar het boetekleed aan nadat een reclame-actie van AbFab tot boze reacties van lezers had geleid.

Internetaanbieder XS4ALL besloot AbFab begin vorig jaar voor de rechter te dagen. Mollerus: “De rechtszaak die XS4ALL tegen ons heeft aangespannen, heeft ons ook geen goed gedaan. Het maakte niet uit of we gelijk hadden of niet: we waren de gebeten hond.”

Kosten

De rechtszaak tegen XS4ALL betekende voor AbFab een flinke financiële schadepost. Mollerus: “De brancheorganisatie DMSA had ons aangeboden om de kosten voor het hoger beroep te dragen. Maar omdat de DMSA zelf omviel, moesten wij opeens opdraaien voor de kosten.”

“De werknemers van AbFab zijn ieder hun eigen weg gegaan”, aldus Mollerus. Kort voor de jaarwisseling werd al duidelijk dat de technische man van AbFab, Thijs Cobben, was opgestapt.

Mollerus kan niet zeggen wat er gaat gebeuren met de verzameling e-mailadressen die het bedrijf verzameld heeft. Hij weet zelfs niet of de e-mailbestanden nog bestaan. “Ik weet niet wat er mee is gebeurd. De heer Cobben was verantwoordelijk voor het beheer daarvan. De bestanden stonden op servers die we inmiddels hebben opgezegd.” Mollerus wil het bedrijf binnenkort laten ontbinden.

InAdGe

Het op het adres van AbFab zetelende InAdGe heeft volgens Mollerus niets te maken met de spam-activiteiten van AbFab. InAdGe biedt volgens de site wel software aan waarmee e-mailcampagnes kunnen worden opgezet.

Mollerus: “InAdGe doet niet aan online acties zoals AbFab. We verkopen softwaremodules waarmee je marketing kunt bedrijven. Ik bestrijd dat we onder andere vlag onze activiteiten voortzetten. Dit is een andere onderneming.”

Op de site worden de oude klanten van AbFab (zoals EuroNet, NRC Handelsblad en FEM De Week) genoemd. “Dat is een oude lijst. Het zijn geen klanten meer van ons”, bezweert Mollerus.