Planet wist 2.000 homepages abonnees

Door een softwarefout werden drie uur lang de data op een aantal homepageservers gewist. Dat betekende dat 2.000 abonnees van Planet hun homepage kwijtraakten.

Omdat het overgrote deel van de gebruikers zelf een back-up van de homepage op de eigen computer had staan, zijn inmiddels 1855 van de gewiste homepages weer boven water, aldus Planet-woordvoerster Ghislaine Werner. Ook is Planet zelf nog op zoek naar back-ups van de gewiste homepages.

Daarnaast kunnen abonnees hun pagina’s in veel gevallen terughalen met behulp van de zoekmachine Google die regelmatig kopieën maakt van de geïndexeerde sites. “Die tip geven we ook aan onze klanten”, aldus Werner.

Scheldmailtjes

De provider heeft een team van tien mensen vrijgemaakt om de problemen op te lossen. Vijf helpdeskmedewerkers beantwoorden de vragen van getroffen abonnees en helpen hen bij het terugzetten van hun homepage.

Tot nu toe heeft Planet 225 reacties gehad van getroffen abonnees. De meeste abonnees willen informatie over hoe ze hun pagina’s moeten terugzetten. “Daarnaast hebben we vijftig serieuze klachten. En 26 abonnees hebben een boos scheldmailtje gestuurd”, zegt Werner.

Planet Internet heeft alle getroffen abonnees maandag al per e-mail geïnformeerd. In het e-mailbericht biedt het bedrijf zijn ‘welgemeende excuses’ aan. Bovendien belooft de provider zich ‘maximaal’ in te spannen ‘om voor u de negatieve gevolgen van de storing zo veel mogelijk te beperken’.

Niet aansprakelijk

Volgens de algemene gebruiksvoorwaarden zou de internetaanbieder niet aansprakelijk zijn voor de schade. “De persoonlijke homepages voor abonnees is een gratis dienst”, aldus Werner. “In de algemene voorwaarden staat dat Planet niet verantwoordelijk is voor het verlies van data.”

Werner wil een tegemoetkoming voor getroffen abonnees toch niet helemaal uitsluiten. “We doen nu alles om zoveel mogelijk pagina’s terug te krijgen. Mochten er dan nog problemen blijven bestaan bij klanten, dan zullen we gaan kijken of we daar niet alsnog wat mee kunnen doen.” Volgens haar is het echter nog ’te vroeg’ om over een schadevergoeding te praten.

In totaal hebben 80.000 abonnees van Planet Internet zich aangemeld voor homepageruimte. Een groot deel daarvan – naar schatting 90 procent – heeft echter nooit een homepage gemaakt.