De dagbladen van PCM (de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw) gaan de advertentie-exploitatie van hun websites in eigen beheer doen.
De afgelopen vier jaar werd de online advertentie-exploitatie gedaan door Adlink Internet Media. Per 1 januari 2006 komt er een eind aan deze samenwerking. Volgens PCM willen adverteerders steeds vaker in één keer afspraken kunnen maken over advertenties in de papieren krant en op de website.
PCM-woordvoerder Marco Krösing wil niet zeggen hoe hoog de advertentieomzetten van de krantensites precies zijn. Volgens hem gaat hem om ‘enkele miljoenen’ per jaar. “We hebben dit jaar een omzetgroei gehad van 60 procent. Voor volgend jaar verwachten we een gelijke groei.”
PCM groeit daarmee sneller dan de rest van de markt. In het derde kwartaal groeide de online advertentiemarkt in Nederland met 49,2 procent. Volgens Krösing heeft PCM de hoge groeicijfers onder meer te danken aan de introductie van nieuwe advertentieformaten. “Daarmee loopt PCM voorop.”
De PCM-kranten hebben relatief veel opdringerige advertenties op hun sites staan. Lezers van PCM-sites krijgen vaak zogeheten ‘layer-ads’ voorgeschoteld. Dergelijke advertenties staan of vliegen over de tekst heen. “Dat is wel iets waar we op letten”, stelt Krösing. “We willen de lezers niet wegjagen.”
PCM claimt dat de sites een bereik hebben van ruim 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Volgens de krantenuitgever is het bereik dit jaar met 25 procent gestegen. Het gaat daarbij om het bezoek aan: Volkskrant.nl, NRC.nl, Trouw.nl, AD.nl, cinema.nl, Horizonreizen.nl, 1in3mini.nl, CJP.nl en NL10.nl en NL20.nl.