De OPTA moet harder en sneller optreden tegen machtsmisbruik door KPN. Dat is de boodschap van negen telecom- en internetaanbieders.
De negen bedrijven, die zich hebben verenigd in de Associatie van Competitieve Telecomoperators (ACT), vinden dat KPN besluiten van de OPTA te vaak traineert. Bij de ACT zijn onder meer Versatel, Bbned, Tiscali en Wanadoo aangesloten.
“Het kan maanden duren voordat KPN uitvoering geeft aan een besluit van de OPTA”, zegt Feyo Sickinghe, secretaris van de ACT. “De enige die daar voordeel bij heeft, is KPN.”
Om de kritiek te onderbouwen heeft de ACT een onderzoek laten uitvoeren door het Instituut voor Informatierecht (IViR) naar de handhaving door de OPTA. Volgens het IViR is er het nodige aan te merken op de werkwijze van de OPTA.
“Een coherente toepassing bij de handhaving ontbreekt”, concludeert het IViR. “Er is onduidelijkheid over de vraag wanneer tot handhaving wordt overgegaan en doorlooptijden van handhavingsprocedures zijn lang.”
Ook de bedrijven die bij de ACT zijn aangesloten, gaan volgens het IViR niet vrijuit. Zij zouden eerder aan de bel moeten trekken bij de OPTA als KPN treuzelt bij het uitvoeren van een handhavingsbesluit.