De OPTA heeft sinds de introductie van het Nederlands spamverbod, twee maanden geleden, 2200 klachten over spam via e-mail, sms en fax gekregen.
Van alle klachten gaan er 1900 over spam via e-mail. “Van de overige driehonderd klachten gaat het merendeel over ongewenste berichten via sms”, zegt Edwin van de Haar van de telecomwaakhond OPTA tegenover WebWereld.
Sinds 19 mei is in Nederland een spamverbod van kracht. Vanaf die datum mogen bedrijven geen ongevraagde e-mails meer sturen naar consumenten. Consumenten die toch ongevraagde mail ontvangen, kunnen daarover klagen via de site Spamklacht.nl van de OPTA.
Spammers kunnen een boete van maximaal 450.000 euro krijgen. De OPTA hoopt dit najaar de eerste spammer te kunnen beboeten. “We zijn druk bezig”, zegt Van de Haar. “Het patroon van de grote verstuurders begint duidelijk te worden. Die worden nu nader onderzocht.”
Doorgaans doen spammers de nodige moeite om hun werkelijke identiteit verborgen te houden. Ze maken daartoe onder meer gebruik van gehackte computers. “Het opsporen van de verantwoordelijken is de ene keer makkelijker dan de andere”, aldus Van de Haar.