Internetonderzoekers spreken elkaar tegen over de vraag wie de winnaar wordt van het tv-programma Idols.
Volgens Mercury Interactive, naar eigen zeggen ‘marktleider op het gebied van Business Technology Optimization’, is Jamai de gedoodverfde winnaar. Het bedrijf concludeert dat op basis van een doorlopend onderzoek naar de verkeersdrukte op de website van Idols.
Door te kijken naar de ‘responstijd’ van de pagina’s van de diverse kandidaten denkt Mercury Interactive te kunnen bepalen welke kandidaat zich in de grootste populariteit mag verheugen. Omdat het opvragen van de pagina van Jamai nu het langst duurt, vermoedt Mercury Interactive dat Jamai de meeste kans maakt om te winnen.
Helemaal waterdicht lijkt de methode niet. De pagina van de inmiddels weggestemde Hind was bijvoorbeeld enige tijd het moeilijkst te bereiken. “Uit de responstijden van de afzonderlijke pagina’s [is] af te leiden dat de meeste aandacht tot aan de uitzending van zaterdagavond uitging naar de idolen Jamai en Hind. De pagina van Hind was donderdag zelfs veruit de meest bezochte pagina”, schrijft Mercury Interactive in een persbericht.
Jonge actieve internetter
Ook het online marketingbureau Checkit denkt de uitslag via online onderzoek te kunnen voorspellen, zij het dat de uitkomst tegengesteld is aan die van Mercury Interactive. “Als het aan de jonge actieve internetter ligt zal Jim zaterdagavond Idols gaan winnen”, concludeert Checkit op basis van onderzoek in discussiefora en nieuwsgroepen.
“Zijn naam komt de afgelopen week iedere dag vaker naar voren dan die van Jamai. In percentages uitgedrukt is het aandeel van Jim op dit moment 55,6 procent en die van Jamai 44,4 procent.”
Wel houdt Checkit een slag om de arm. De voorsprong van Jim neemt namelijk in rap tempo af. “Jim heeft op dit moment een voorsprong van 11,2 procent op Jamai. Aan het begin van de week was dit nog 29,2 procent.”
Bovendien zegt de aandacht voor een persoon natuurlijk ook niet alles. Een onderzoekje van zoekmachine Vindex is wat dat betreft ‘onthullend’. “Er wordt twee keer zo vaak gezocht op Jim als op Jamai, maar eenzesde van zoekopdrachten op Jim is ‘anti-Jim'”, zo heeft Wiebe Weikamp van Vindex becijferd.