NRC start registratie, andere kranten volgen

De introductie van het registratiesysteem verloopt ‘nog niet vlekkeloos’, stelt Gijsbert van Es van NRC Handelsblad op maandagmorgen vast. “We moeten alle directories één voor één achter dat registratiesysteem zetten. Maar als we om 4 uur vanmiddag de nieuwsbrief de deur uit doen, is alles op orde, hopen we.”

Wie dan de site van NRC Handelsblad bezoekt, moet zich registreren. Bovendien worden bepaalde delen van de site alleen toegankelijk voor mensen met een abonnement op de krant. Het gaat daarbij onder meer om een cultuuragenda, het cryptogram en het krantenarchief tot drie maanden terug.

Voor oudere artikelen uit het archief zal binnenkort wel betaald moeten worden: 1,15 euro per bericht of een hoger (nog onbekend) bedrag voor een uur- of dagpas. Trouw, Het Parool en de Volkskrant hebben eerder al een betaald archief opgetuigd.

Marketeers

Volgens een bericht van NRC Handelsblad is de registratie bedoeld om de site ‘in de toekomst aan de wensen van de bezoeker te kunnen aanpassen’. Dat met behulp van de registratie ook voor marketeers waardevolle informatie over de bezoekers wordt verzameld, lijkt echter een grotere rol te spelen.

“We hebben dat registratiesysteem niet zelf verzonnen als redactie”, aldus Van Es. “Het is een besluit van de PCM-directie geweest dat voor alle krantensites geldt.” PCM geeft behalve NRC Handelsblad ook de Volkskrant, Algemeen Dagblad en Trouw uit.

De andere PCM-kranten zullen eveneens snel een registratiesysteem invoeren, weet Van Es. “Wij bijten het spits af. Over zes weken zal de Volkskrant het registratiesysteem implementeren.” Het Algemeen Dagblad gaat ‘in november’ van start met de registratie, aldus Alex Beishuizen van het AD.

Rooie cent

Volgens Van Es is het logisch dat de PCM-kranten op deze manier proberen hun inkomsten te verhogen. “Nu komt er geen rooie cent binnen uit advertenties.”

Sinds de laatste restyling van de site van NRC Handelsblad neemt de ‘aandacht’ voor (proef)abonnementen en aanbiedingen een prominentere plaats in. “De site is ook een soort uithangbord voor de krant.”

Bezoekers hoeven niet te vrezen dat op termijn ook voor het nieuws van de dag betaald moet worden, zegt Van Es. “Dat gaat niet gebeuren. Wat we nu in de etalage zetten, blijft gratis. Alleen voor nieuwe diensten zal in de toekomst betaald moeten worden.”