NRC Handelsblad zet een nieuwe methode in om abonnees te werven: spam. Internetters reageren massaal, maar niet zoals NRC had gehoopt.
Half zeven ’s avonds, je wilt net aan tafel gaan als de telefoon gaat. “Goedenavond, u spreekt Marlies van de Tonnekreek van NRC Handelsblad. Zou u misschien een proefabonnement willen op onze krant?”
Kranten hebben geen al te beste naam als het gaat om hun marketingmethodes. Telefoontjes van opdringerige verkopers zijn veel mensen een doorn in het oog. Sinds dit weekend zet NRC Handelsblad echter een nieuw middel in dat zo mogelijk nog dubieuzer is: ongevraagde e-mail.
Een redacteur van WebWereld ontving de reclamemail (inclusief vijf plaatjes) van NRC Handelsblad zondag twee keer. Maandag kwam het mailtje voor de derde keer binnen. Hij is niet de enige. De reacties van verontwaardigde internetgebruikers stromen binnen.
AbFab
NRC Handelsblad heeft voor de e-mailactie het bedrijf AbFab in de arm genomen. Een zoekactie via internet leert dat het bedrijf een slechte naam heeft.
Wie AbFab bijvoorbeeld opzoekt in de whois-database van RIPE, leest daar het volgende over Thijs Cobben van AbFab: “This person is a known spammer. Never ever sell him your products or this bastard will have your network filtered around the world.”
Cobben van AbFab reageert laconiek: “Er zijn mensen die mij een spammer noemen, maar je kunt natuurlijk gradaties aanbrengen in de e-mailmarketing. Wij maken gebruik van een opt-outsysteem. Mensen die een bericht van ons ontvangen, krijgen de mogelijkheid om zich af te melden. Als ze dat doen, vallen we hen nooit meer lastig.”
Kwaliteit
Waar Cobben de adressen vandaan heeft die hij voor de actie van NRC Handelsblad heeft gebruikt, wil hij ‘uit concurrentieoverwegingen’ niet zeggen. “De adressen zijn afkomstig uit openbare bronnen.”
Volgens Cobben gaat het bovendien om adressen ‘van een hoge kwaliteit’. Op de kwaliteit is echter wel het een en ander af te dingen. Zo meldt een deelneemster van de discussielijst Nettime dat ze het reclamebericht van de krant ook ontving, terwijl ze al vijftien jaar abonnee is van NRC Handelsblad.
De hoofdredactie van NRC Handelsblad laat weten dat ze niet van de actie wist. Het zou een idee zijn geweest van de afdeling marketing. “We keuren de actie af en de verantwoordelijke bij de afdeling marketing zal erop worden aangesproken.”