Nix.nl doet zijn naam geen eer aan. De site staat helemaal vol met trefwoorden die de bezoeker naar Drogisterij.net moeten brengen.
Op Nix.nl staan honderden zoekwoorden: van aambeien tot zwitsal. Wie naar Nix.nl surft, wordt automatisch doorgestuurd naar Drogisterij.net. Alleen wie snel genoeg op ‘stop’ klikt’, heeft tijd genoeg om de lijst met trefwoorden te lezen.
Doel van de site is om meer bezoekers naar Drogisterij.net te trekken. Iemand die via een zoekmachine naar ‘afslanken’ zoekt, vindt tussen de zoekresultaten onder meer een link naar Nix.nl en wordt na het aanklikken doorgeleid naar Drogisterij.net.
Deze methode om extra bezoek te genereren was enkele jaren geleden populair. Makers van sites ‘verstopten’ vaak een groot aantal populaire zoektermen in hun site. Inmiddels is die truc een stuk minder succesvol.
Zoekmachines hebben maatregelen getroffen tegen deze ‘vervuiling’ van de zoekresultaten. “Als je bijvoorbeeld op ‘afslanken’ zoekt, dan zal Nix.nl nog wel tussen de resultaten staan, maar pas op de twintigste pagina”, aldus Wiebe Weikamp van zoekmachine Vindex.
Pikorde
In navolging van Google letten veel zoekmachines op de verwijzingen van andere sites. Hoe vaker er naar een site verwezen wordt, hoe hoger hij scoort in de zoekresultaten. Ook voor de ‘verwijzende’ sites geldt een pikorde: een link vanaf de site van de New York Times is belangrijker dan een verwijzing vanaf de homepage van Jan de Vries.
“Als Yahoo en Open Directory Project naar een site verwijzen, weet je dat je met een belangrijke site van doen hebt. Ilse doet iets vergelijkbaars door gebruik te maken van de database van Startpagina”, legt Weikamp uit.
“Zoekmachines kijken ook of de pagina een zekere samenhang vertoont en de maker niet het Groene Boekje heeft overgetypt. Daarnaast wordt er op gelet dat de pagina wat meer is dan een simpele redirect, zoals bij Nix.nl.”