Mijlpaal pornosite The Hun gaat ongemerkt voorbij

Groot nieuws was het bereiken van deze mijlpaal niet. In Nederland meldde alleen de site Hyped het spectaculaire bezoekersaantal. Andere sites lieten het nieuws aan zich voorbij gaan.

Ook Patrick Terwee, de bedenker van The Hun, kwam er ‘bij toeval’ achter dat de magische grens van 20 miljard vorige maand werd doorbroken. “We zijn niet zo heel erg bezig met impressies.”

The Hun – een overzicht met link naar gratis porno – ging medio jaren negentig van start en trok destijds zo’n 30.000 bezoekers per dag. Inmiddels is dat aantal opgelopen tot 3 miljoen unieke bezoekers per dag. Het einde lijkt nog niet in zicht.

“Ik weet niet waar het ophoudt met de bezoekersaantallen”, aldus Terwee. “We blijven hier gewoon ons best doen de site zo veel mogelijk vrij te houden van virussen. Zo groei je steeds een beetje.”

Qua bezoek is The Hun te vergelijken met Startpagina, dat dagelijks ‘vier miljoen bezoeken’ claimt. Ook de inhoud is enigszins vergelijkbaar. “We staan aan de zijlijn van de porno-industrie, de site heeft louter links”, stelt Terwee.

Maar daar houdt de vergelijking dan ook op. “Startpagina heeft toch heel andere bezoekers. Ik denk niet dat The Hun bij veel mensen staat ingesteld als startpagina. Ook heeft Startpagina een veel breder publiek wat de commerciële exploitatie ten goede komt. Wij linken wat specifieker, de site wordt dagelijks vernieuwd.”

Commerciële mogelijkheden

De bedenker van Startpagina, Durk Jan de Bruin, verkocht zijn geesteskind in 2000 voor veel geld aan VNU. Is het Terwee financieel ook zo voor de wind gegaan? “Was het maar waar”, antwoordt hij met een knipoog. “De commerciële mogelijkheden voor een pagina als The Hun zijn een stuk kleiner.”

Het aantal potentiële adverteerders op The Hun ligt veel lager dan bij Startpagina. “Een groot bedrijf zal niet adverteren op een site als The Hun, vanwege de link met de adult industry”, weet Terwee. “Bovendien wordt de waarde van een advertentie op The Hun gedrukt omdat mensen proberen te verkopen wat gratis op The Hun staat.”

Ook de opbrengst per advertentie staat onder druk. “We zijn qua bezoekersaantallen verdubbeld in de afgelopen twee jaar, maar de omzet is nagenoeg hetzelfde gebleven. De waarde van een bezoeker is gezakt. Waarschijnlijk door een steeds breder wordende concurrentie.”