Hans Veldhuizen weg bij NedStat

“Ik doe een stapje terug”, zegt Veldhuizen. “Je ziet vaak bij internetbedrijven dat de oprichters geen plaats maken voor betere en meer ervaren managers. Die fout wil ik niet maken.” Veldhuizen wordt opgevolgd door Michael Kinsbergen, die anderhalf jaar geleden bij NedStat in dienst trad.

Volgens Veldhuizen zal Kinsbergen beter in staat zijn om leiding te geven aan NedStat. “Ik heb er altijd veel naast gedaan. Daardoor was het niet altijd even makkelijk me te focussen op NedStat. Het is belangrijk dat degene die de leiding heeft, maar één pet op heeft.”

Een beursgang zit er volgens Veldhuizen voorlopig niet in voor NedStat. “Het zou niet zinvol zijn om nu met een internetbedrijf naar de beurs te gaan. Onze beursplannen zijn niet helemaal afgeschreven, maar ik ben dolgelukkig dat we nu geen notering hebben.”

Geld van externe partijen heeft NedStat ook niet nodig. Twee jaar geleden kocht het investeringsfonds Orange Fund voor een onbekend bedrag 15 procent van de aandelen van NedStat. Het grootste deel van de aandelen is nog altijd in handen van Veldhuizen, die NedStat in 1996 oprichtte met de bedenker van de teller, Michiel Berger.NedStat maakt nog geen winst. Volgens Veldhuizen is dat het gevolg van de internationale expansie. “Als we ons hadden beperkt tot Nederland, waren we al lang en breed winstgevend geweest.”

NedStat is inmiddels actief in Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. De vestiging in de Verenigde Staten heeft NedStat moeten sluiten als gevolg van het instorten van de Amerikaanse internetmarkt.Veldhuizen verwacht dat NedStat in het derde of vierde kwartaal van dit jaar zwarte cijfers zal kunnen schrijven. “We groeien nog elke maand. Met name in Duitsland doen we het erg goed. Onze investeringen betalen zichzelf uit.”

Behalve zijn baan als commissaris in de Raad van Commissarissen van NedStat, zal Veldhuizen zich bezig gaan houden met zijn communicatieadviesbureau Intrefact PR/A, zijn investeringsbedrijf Indictis, onroerend goed, het adviseren van traditionele bedrijven die op internet actief willen worden en een nieuw Amerikaans platenlabel.