Trek een opengescheurde boodschappentas over je hoofd, zing het Wilhelmus en ga een potje voetballen op de Amsterdamse Nieuwmarkt.
Dat was in het kort de opdracht die de deelnemers aan de jongste Amsterdamse flash mob hadden meegekregen. Een flash mob is een bijeenkomst waar de deelnemers via internet afspreken om op een vooraf bepaalde plaats en tijd iets ludieks te doen.
Op zaterdagmiddag 16.28 uur exact begonnen de verzamelde flash mobbers het Wilhelmus te zingen. Na het volkslied werden er voetballen tussen de flash mobbers gegooid. Om 16.31 uur verdwenen de deelnemers aan de flitsmenigte weer net zo snel als ze gekomen waren.
Een half uur eerder hadden ze op diverse plaatsen in de stad de aanwijzingen voor de bijeenkomst opgehaald. Per e-mail had de organisatie de deelnemers al opgeroepen om een oranje (Albert Heijn), rode (Dirk) of witte tas mee te nemen.
Flash mobbers doen hun boodschappen blijkbaar meestal bij de Albert Heijn. Verreweg de meeste deelnemers waren in het oranje gehuld. De deelnemers die een witte tas over hun schouders hadden gedrapeerd, waren daarentegen op de vingers van één hand te tellen.
Onverwacht
De flash mob op de Nieuwmarkt was de derde bijeenkomst die was georganiseerd door Amsterdam Flash Mobs. In de zomer van 2003 – toen flash mobbing een kortstondige mediahype was – was Amsterdam Flash Mobs verantwoordelijk voor de twee succesvolste Nederlandse flash mobs.
In september 2003 besloot Amsterdam Flash Mobs met de organisatie van bijeenkomsten te stoppen. Er was zoveel media-aandacht voor de mobs dat de verrassing er vanaf was. “Zodra een flash mob weer onverwacht kan zijn, slaan we terug”, aldus de organisatie destijds.
Inmiddels acht Amsterdam Flash Mobs de tijd blijkbaar weer rijp. Op internet werd de laatste dagen echter minder positief gereageerd. “Flash mobben is voor losers”, schreef bijvoorbeeld het weblog Volkomenkut.