Corinne van Duin (Viva): ‘Sommige bladen zijn zo deprimerend’

Corinne van Duin is sinds februari 2008 hoofdredacteur van de Viva. Daarvoor werkte ze onder meer voor Yes en Starstyle. Dat vrouwenbladen gebruikmaken van Photoshop om foto’s op te poetsen, vindt Van Duin vanzelfsprekend. “Het lezen van Viva is een manier om aan de alledaagse, rauwe werkelijkheid te ontsnappen. Je zit al elke dag in de bus naar de pukkels van andere mensen te kijken.”

Veel bladen werken met een ijkpersoon: iemand die de redactie altijd in het achterhoofd moet houden bij het schrijven van artikelen. Wie is de ijkpersoon van de Viva-redactie?

“Volgens de bladengoeroes is de ijkpersoon alweer helemaal uit, hoor. Maar het is waar: je moet iemand in gedachten hebben op wie je je richt. Bij ons is dat een meisje van 27, 28 in haar eerste serieuze baan. Ze is wel hip, maar geen trendsetter. Onze lezeressen zijn hoogopgeleid en avontuurlijk en hebben een sterke mening.”

Bestaat er een mannelijke tegenhanger van de Viva?

“Mensen zeggen altijd dat dat Revu is.”

Revu besteedt wel meer aandacht aan politiek dan Viva toch?

“Ja, al doen wij dat af en toe ook. Zo hebben we een interview gehad met Fleur Agema van de PVV. Zij zit precies in de doelgroep, ze doet een aantal pittige uitspraken en ze is iemand die je niet vaak in de bladen ziet. Maar dat soort stukken moeten we niet te vaak doen. We zijn geen opinieblad.”

In het interview met Fleur Agema ging het onder meer over haar gezondheidsproblemen. Is dat verplichte kost voor een vrouwenblad?

“Ja, dat hoort erbij. Onze lezers smullen van persoonlijke verhalen en emoties. Na de rubriek Anybody scoren de erge, persoonlijke verhalen het best. Dat is een pijler voor elk vrouwenblad.”

Waarom doen zulke artikelen het zo goed?

“Lezers zijn blij dat zij het beschreven probleem niet hebben of ze kennen juist iemand die er ook mee te maken heeft gehad. Daarnaast houden vrouwen natuurlijk erg van zwelgen. Overigens proberen we bij Viva wel aan elk verhaal een positieve twist te geven.”

Een positieve twist?

“Ja. We kunnen best een verhaal plaatsen over iemand die ziek is maar toch positief in het leven staat. Zo’n kwispelende staart op het eind zorgt ervoor dat de lezer het blad toch met een prettig gevoel kan wegleggen. Sommige vrouwenbladen zijn zo deprimerend. Die plaatsen bijvoorbeeld een artikel over gevallen baby’s die doodgaan. Eén en al ellende. Wat moet je als lezer met zo’n verhaal?”

Hoeveel invloed hebben adverteerders op de inhoud van Viva?

“In tegenstelling tot veel andere vrouwenbladen is Viva heel erg onafhankelijk. Natuurlijk, als L’Oréal een nieuwe crème heeft, besteden we daar aandacht aan. Dat is een beetje een vriendendienst. Zij vinden ons blad immers ook goed genoeg om hun producten aan te prijzen. Maar het blijft in het onschuldige. Als er sprake is van een keiharde commerciële samenwerking, dan geven we dat duidelijk aan door te vermelden dat het om ‘promotie’ gaat. Daar ben ik heel streng in.”

Ik las op Viva.nl een discussie over een model in Viva. In de ogen van sommige lezers was zij te dun. Hoe kiezen jullie de modellen?

“We willen ze niet zo eng dun hebben, maar dat heb je niet altijd in de hand. Er glipt er wel eens één doorheen. Soms gebeurt het dat een model er volgens haar set card prima uitziet, maar als ze dan langskomt blijkt ze toch maat nul te hebben. Het beleid is om gewoon gezonde mensen te laten zien.”

In 2007 was er de ‘Beperkt Houdbaar’-beweging die onder meer in het geweer kwam tegen opgepoetste foto’s in tijdschriften. Hoe vaak maakt Viva gebruik van Photoshop?

“In elk blad staan gephotoshopte foto’s. Het is niet zo dat we modellen langere benen geven, maar we werken wel kleine vlekjes weg. Vergelijk het met schilderijen uit de zeventiende eeuw. Daar kwam ook niet elke steenpuist op. Het lezen van Viva is een manier om aan de alledaagse, rauwe werkelijkheid te ontsnappen. Je zit al elke dag in de bus naar de pukkels van andere mensen te kijken.”

Creëer je daarmee niet een onhaalbaar ideaalbeeld van vrouwen?

“Ik denk dat vrouwen slimmer zijn dan je denkt. Ze hebben dat echt wel door.”

Geldt dat ook voor kinderen?

“De nieuwe generatie moet je niet onderschatten. Kinderen maken zoveel gebruik van computers: ze spelen spelletjes en maken sims. Ik denk dat ze daardoor al het nodige weten van de maakbaarheid van beelden.”

Dus het onderwijs hoeft er geen aandacht aan te besteden?

“Het kan natuurlijk wel grappig zijn om te laten zien hoe Photoshop werkt. Maar ik vind dat je dat wel in historisch perspectief moet plaatsen. De foto’s van bekende vrouwen uit de jaren twintig of dertig gaven ook niet in alle opzichten een reëel beeld van hoe ze er daadwerkelijk uitzagen.”

Hoe belangrijk is het contact met jullie lezers?

“Nee! We hebben heel mondige lezers. Ze laten het meteen weten als ze vinden dat wij iets verkeerds doen. Ik heb voor een aantal bladen gewerkt, maar ik heb nog nooit zoveel reacties gehad als bij Viva.”

Waar hebben de lezers kritiek op dan?

“Als we commerciële pagina’s hebben, moet je niet denken dat de lezeres dat niet doorheeft. Als we veel ‘promotie’-pagina’s hebben, krijgen we meteen klachten daarover. Dan vinden lezers dat er wel erg weinig te lezen was in het nummer. Maar ook de inhoud van de verhalen kan reden zijn om in de pen te klimmen. We hadden bijvoorbeeld een keer een provocerend artikel waarin stond dat alle mannen vreemdgaan. Dan krijgen we meteen reacties dat dat niet klopt. Op onze site zijn de reacties vaak heel pittig. Mensen typen meteen wat ze denken. Er is geen enkel moment van reflectie.”

De oplage van Viva is de afgelopen jaren teruggelopen van 150.000 in 2000 tot minder dan 100.000 nu. Hoe komt dat?

“Het aanbod is groter geworden. Er zijn allerlei nieuwe bladen – Grazia, Gala, Linda. – bijgekomen. De lezersgroep is niet kleiner geworden. Vrouwen lezen nog altijd heel veel. Met de mannenbladen gaat het daarentegen slecht. Panorama en Nieuwe Revu hebben heel veel lezers verloren.”

Waarom lezen vrouwen nog wel tijdschriften en mannen niet meer?

“Mannen zijn misschien praktischer. Die denken: waarom zou ik nog een blaadje kopen als ik de informatie ook anders – bijvoorbeeld via internet – kan krijgen? Voor vrouwen is een tijdschrift een moment voor zichzelf. Mannen doen dat op een andere manier: die gaan aan hun auto sleutelen.”

Dit artikel maakte onderdeel uit van een op jongeren gericht project over mediawijsheid van Mijn Kind Online.