Consumentenbond blij met kabelonderzoek OPTA

“In vier jaar zijn de prijzen met tientallen euro’s gestegen, terwijl consumenten hetzelfde zenderaanbod hebben gehouden. Het motto van de kabelaars ‘Haal meer uit de kabel’ lijkt daardoor neer te komen op meer opbrengsten voor de kabelbedrijven”, stelt de Consumentenbond.

Donderdag kondigde de OPTA aan dat het onderzoek gaat doen naar de tarieven die de vijf grootste kabelbedrijven rekenen aan hun klanten. Het gaat daarbij om UPC, Essent, Casema, Multikabel en Delta. Deze kabelbedrijven hebben samen 92 procent van de Nederlandse kabelaansluitingen in handen.

De tarieven die de kabelaars rekenen, liggen al langer onder vuur. Vorig jaar mei overhandigde de Consumentenbond bijvoorbeeld negenduizend handtekeningen aan minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) uit protest tegen de ‘buitensporige prijsverhogingen’.

“Als OPTA na inzage in de boekhouding van de kabelmaatschappijen Casema, Essent, UPC, Multikabel en Delta vaststelt dat consumenten jaren teveel hebben betaald, dan moet dit wangedrag streng moet worden afgestraft”, meent de Consumentenbond. “Ook moeten consumenten worden gecompenseerd voor het teveel betaalde abonnementsgeld.”

Eerder dit jaar rekenden dagblad Trouw en de Volkskrant voor dat de grote kabelaanbieders flink verdienen op hun klanten. Zo zou UPC maandelijks zeven euro verdienen op elk van zijn 2,3 miljoen abonnees.

Dubbelop

De Vecai, de brancheorganisatie van kabelaanbieders, ziet weinig in het onderzoek van de OPTA. “De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is al lang met een vergelijkbaar onderzoek bezig. Dus dit is dubbelop”, zegt Rob van Esch van de Vecai.

“Als de OPTA zich zorgen maakt over de tarieven, dan is dat een mededingingskwestie en dus een taak van de NMa”, meent Van Esch. “Mijn vrees dat de OPTA op basis van oude informatie gaat ingrijpen, lijkt nu bewaarheid te worden. De OPTA zou juist vooruit moeten kijken.”

Van Esch vindt dat de kabelbedrijven opereren in een ‘superdynamische omgeving’. De OPTA zou daarom terughoudend moeten zijn met ingrijpen. “De veranderingen gaan zo snel. In augustus 2004 zei KPN nog dat ze niet van plan waren om televisie via adsl aan te bieden. Dat is nu wel anders.”

Dat grote kabelbedrijven als UPC veel hogere tarieven hebben dan veel kleine, lokale kabelbedrijfjes wijt Van Esch aan de ‘fundamenteel verschillende kostenstructuur’. “Veel kleine kabelbedrijven hebben bovendien geen winstoogmerk”, aldus Van Esch. Het gaat dan bijvoorbeeld om stichtingen.

Over de bevindingen van de OPTA en de NMa maakt Van Esch zich geen zorgen. “We zien de uitkomst van de onderzoeken met vertrouwen tegemoet.”