De site Schoolpagina ziet het aantal gebruikers flink toenemen nu marktleider Schoolbank meer geld van zijn bezoekers wil hebben.
Veel bezoekers van Schoolbank reageren verontwaardigd op de maatregelen die de site heeft genomen. Sinds deze week moeten ze betalen als ze de foto’s en de persoonlijke pagina’s van oud-klasgenoten willen bekijken.
“Ik heb mijn foto’s ondertussen ook weggehaald en mijn lidmaatschap beëindigd”, schrijft een zekere ‘René’. “Dit jaar hoeven ze in ieder geval niet meer te rekenen op de award ‘website van het jaar’. Kunnen ze de prijs nog intrekken?”, vraagt Schoolbank-bezoeker ‘Matthijs’ zich af.
Niet iedereen is echter ongelukkig over de maatregelen die Schoolbank heeft genomen. “In de eerste uren hebben we honderden nieuwe aanmeldingen gekregen”, stelt Hans Hoornstra van concurrent Schoolpagina. Hij noemt de maatregelen van Schoolbank ‘ondoordacht’.
Commerciële e-mails
Schoolpagina belooft geen geld te gaan vragen aan gebruikers. De site haalt zijn inkomsten binnen uit het versturen van commerciële e-mails aan gebruikers en uit samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen en 123Reunie, dat reünies organiseert.
Volgens Hoornstra geeft 74 procent van de gebruikers toestemming voor het ontvangen van commerciële e-mailberichten. “Van de opbrengst uit dergelijke mailings maken we 17,5 procent over aan SOS Kinderdorpen. Dat maakt het voor veel mensen aantrekkelijk om toestemming te geven.”
Hoeveel mensen zich op Schoolpagina hebben geregistreerd, wil Hoornstra niet zeggen. Schoolpagina zou daarvoor nog ’te kwetsbaar’ zijn. “Qua gebruikers vallen we in het niet bij Schoolbank.”
Gezonde toekomst
Schoolbank heeft volgens eigen opgave ‘ruim 2 miljoen gebruikers’. Volgens uitgever Guy Spriggs lopen die mensen niet massaal weg nu ze in meer gevallen geld moeten betalen. “Het aantal opzeggingen dat wij tot nu toe hebben binnengekregen, is nauwelijks meer dan normaal en veel minder dan het aantal nieuwe aanmeldingen dat we nog dagelijks binnenkrijgen.”
Spriggs verdedigt de tariefsverhogingen. “We speuren voortdurend naar andere manieren om de site zowel aantrekkelijk als rendabel te houden. Niemand heeft behoefte aan het einde van Schoolbank. Juist voor een gezonde toekomst zetten we deze stap.”
Dat een aantal gebruikers boos reageert, heeft Schoolbank ‘ingecalculeerd’. “We hebben de indruk dat het merendeel van de gebruikers deze aanpak goed begrijpt. Wij krijgen ook positieve reacties van gebruikers met wie we veel contact hebben. Heel veel gebruikers blijken geen moeite te hebben met het tarief van een euro per maand.”
Inkomsten van bezoekers zijn volgens Spriggs broodnodig. De kosten van Schoolbank worden slechts gedeeltelijk gedekt door reclame-inkomsten. “Andere sites met een vergelijkbare omvang kunnen ook niet leven van banners alleen.”