Clockwork maakt winst

Ondanks ‘de moeilijke markt’ kwam de winst voor belastingen in de eerste drie kwartalen van 2002 uit op 505.000 euro. De omzet bedroeg 4,5 miljoen euro.

“Het personeelsbestand is iets ingekrompen, maar we hebben wel meer omzet geboekt”, aldus Bernhard van Oranje, directeur van Clockwork. “We hebben nu zestig werknemers in Amsterdam en twintig programmeurs in Joegoslavië.”

Clockwork richt zich met name op het helpen van bedrijven bij het maken en uitvoeren van hun internetplannen. Onder meer Coca Cola, Zilveren Kruis en Citroën behoren tot de klantenkring van het bedrijf.

Clockwork richt zich niet op de consumentenmarkt. Zo is het bedrijf nog maar zijdelings betrokken bij de internetwinkel Shop.nl. Van Oranje: “We zijn nog wel medeaandeelhouders, maar Shop.nl heeft een aparte directie. Operationeel hebben we er niet meer mee te maken.”

Scaramea

De drie oprichters van Clockwork – behalve Van Oranje zijn dat Menno de Jong en Paul Mol – bemachtigden samen met investeerder Residex vorig jaar 70 procent van de aandelen in het internetconsultancy- en webbouwersbedrijf. Bankverzekeraar Achmea hield een belang van 30 procent.

Daarvoor maakte Clockwork deel uit van Scaramea, de internetpoot van Achmea. Scaramea was onder meer verantwoordelijk voor de internetaanbieder NokNok en de financiële prijsvergelijker Mr. Finch.

Achmea besloot de financiering van Scaramea in augustus vorig jaar te staken, omdat de investeringen in het internetbedrijf te weinig rendement opleverden.