Besluit over softwarepatenten uitgesteld

Het onderwerp staat niet op de agenda, zo meldt Heise Online. Het voorstel gaat weer terug naar het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper), de ambtenaren die de vergaderingen van de Europese Raad voorbereiden. Coreper is in het verleden bekritiseerd, omdat de ambtenaren hun oren te veel zouden laten hangen naar de wensen van de voorstanders van softwarepatenten.

Het officiële standpunt namens de Raad is dat de ministers de richtlijn ‘eind november, begin december’ alsnog zonder verdere discussie zullen afhandelen. Nadat de Europese Raad een besluit neemt over de Europese softwarepatenten, moet overigens ook het Europees Parlement nog een keer naar de richtlijn kijken.

Brinkhorst

De Frans-Duitse leider van de Europese Groenen, Daniel Cohn-Bendit, stelt in een verklaring dat hij blij is dat de stemming in de Raad is uitgesteld.

Volgens hem wordt nu ook het standpunt van het Europarlement, dat tegen de mogelijkheid van Europese softwarepatenten stemde, in de Raad vertolkt. De Groene europarlementariër wijst er onder meer op dat het Nederlandse parlement minister Laurens-Jan Brinkhorst op de vingers heeft getikt vanwege diens steun voor softwarepatenten.

In mei stemde de Raad bijna unaniem in met het voorstel om Europese softwarepatenten mogelijk te maken. “De Raad stoorde zich niet aan de positie van het parlement en zette de deuren voor softwarepatenten wijd open. Dit zou tot gevolg hebben gehad dat het Europese bedrijfsleven onder de controle van een klein aantal multinationals zou komen te vallen”, aldus Cohn-Bendit.

Kritiek

Er is veel kritiek op de Europese plannen voor softwarepatenten. Volgens de tegenstanders van softwareoctrooien zijn patenten slecht voor de innovatie. Softwarepatenten zouden vooral grote bedrijven bevoordelen. De tegenstanders vrezen voor ‘Amerikaanse toestanden’.

In de Verenigde Staten vragen bedrijven op de meest triviale software-ideeën een octrooi aan, zo luidt de kritiek. Berucht is het ‘one click’-patent van Amazon, waarmee mensen met één muisklik een product kunnen kopen.