UMTS: dat het er gaat komen staat vast. Maar waarvoor de consument het gaatgebruiken is nog onduidelijk.
Wat wordt de ‘killer app’ voor UMTS? De panelleden van het openingsdebat van The InterNetworking Event(een beurs die vandaag en morgen in de Amsterdamse Rai gehouden wordt) moeten het antwoord op deze vraag schuldig blijven.
Wat Vincent Everts, voorzitter van de paneldiscussie met als thema ‘mobiel internet’, ook probeert, een bevredigend antwoord op de vraag waarom de consumenten straks gebruik zouden moeten gaan maken van UMTS komt er niet.
Toch wordt het hoog tijd dat dat antwoord er komt, want de telecombedrijven hebben zich diep in de schulden gestoken om UMTS-frequenties te bemachtigen en zullen dat geld toch op de een of andere manier moeten terugverdienen.
Alleen in Nederland al haalde de staat een slordige 6 miljard gulden op bij de veiling van de frequenties. Nog een schijntje in vergelijking met de opbrengsten in Groot-Brittannië en Duitsland.
Niettemin maakt KPN zich weinig zorgen over de mogelijkheden om de UMTS-miljarden terug te verdienen die het concern in Nederland, maar vooral ook in Duitsland, heeft uitgegeven. Tenminste, dat beeld houdt KPN graag op.
Mark Hofstra van KPN Mobile: “Het lijkt erop dat we een enorm bedrag hebben uitgegeven om de UMTS-frequenties binnen te slepen, maar het hangt er ook vanaf waarmee je het vergelijkt. Ik denk dat we in Nederland een redelijke prijs hebben betaald. We hebben er berekeningen op los gelaten en we verwachten dat we de investeringen kunnen terugverdienen. We waren best bereid geweest om in Nederland nog wat meer geld uit te trekken.”
Maar waarom zouden consumenten gebruik gaan maken van UMTS? De voorloper van UMTS, mobiel internet via WAP, is een doodgeboren kindje gebleken. Dat geeft zelfs Hofstra toe. “Ik gebruik het zelf ook nauwelijks. Bij elke stap moet je opnieuw verbinding maken.”
Goede diensten zijn dus onmisbaar voor het laten slagen van UMTS. Hofstra: “In Japan, waar iMode een groot succes is, waren al vanaf het begin bruikbare diensten.”
Wat voor diensten moeten er dan komen? Marco van Gelder, van TimeGrip: “In Japan doen horoscopen het erg goed.” In dezelfde categorie komt Jan van Ottele van Yournews met zijn onlangs gelanceerde sms-dienst: versiertrucs per sms. “We versturen nu al 10.000 sms’jes per dag met versiertrucs voor in de kroeg.”
Voorzitter Everts is niet onder de indruk. “Dat zijn toch geen diensten waarvoor we de handen op elkaar krijgen?” Toch moet de aantrekkingskracht van UMTS volgens Hofstra wel degelijk in dat soort toepassingen worden gezocht. “E-mail is in Japan natuurlijk de nummer 1 killer app, maar bij de overige diensten speelt ‘fun’ een belangrijke rol. Spelletjes, gokken, strips: de fun-diensten maken meer dan helft van de diensten uit.”
Kan de overheid niet wat geld uittrekken voor het stimuleren van de ontwikkeling van een killer app voor UMTS, vraagt Everts ten einde raad aan Paul Thewissen, ambtenaar bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Thewissen moet hem teleurstellen. “Het adagium bij de Rijksoverheid luidt op dit moment dat dit soort zaken het best aan de markt overgelaten kan worden.”