Webloggend Nederland verzamelt zich vanavond in het Haagse stadhuis voor de uitreiking van de Dutch Bloggies. Sites als Geenstijl, Frontaal Naakt en Sync.nl strijden om de prijs voor het beste weblog
Webloggers hebben een haat-liefdeverhouding met de Dutch Bloggies, de weblogprijzen die dit jaar voor de achtste keer worden uitgereikt. Ze roepen om ’t hardst dat de Bloggies hen niet interesseren, maar stiekem zijn ze toch teleurgesteld als ze geen prijs in de wacht slepen.
Bij de uitreiking van vorig jaar was een weblogger van de site Stemhok.nl zelfs zo verbolgen over het jurybesluit om geen prijs uit te reiken in de categorie politieke weblogs dat hij voor het podium luidkeels in discussie ging met het verantwoordelijke jurylid. De jury meende namelijk – ten onrechte – dat alle politieke weblogs in handen waren gevallen van campagnestrategen en reclamebureaus.
‘Achteraf waren wij ook wat minder gelukkig met de door de jury aangedragen redenen om geen prijs toe te kennen’, erkent Frank Meeuwsen, organisator van de Dutch Bloggies, aan de vooravond van de nieuwe prijsuitreiking. ‘We stonden daar met onze mond vol tanden.’
En dit jaar is er weer een relletje.
‘Ja. Enkele bekende weblogs zijn dit jaar uitgesloten van deelname omdat medewerkers van de betreffende sites in de jury zitten. Die blogs zijn daar vanzelfsprekend niet gelukkig mee. In voorgaande jaren kregen we kritiek dat juryleden op hun eigen weblogs konden stemmen. Nu zijn we wel streng en breekt alsnog de pleuris uit. Ach, we kunnen het nooit iedereen naar de zin maken.’
Wat is het doel van de Dutch Bloggies eigenlijk? Vroeger mocht het publiek de winnaars van de Dutch Bloggies kiezen. Nu is het een juryprijs. Waarom?
‘We willen de kwalitatief goede web-logs in Nederland een podium bieden. De Dutch Bloggies zijn ooit begonnen als een grap van een aantal webloggers. Maar de laatste jaren is het evenement steeds meer geprofessionaliseerd.’ ‘Het is een paar keer voorgekomen dat Retecool en Geestijl met alle prijzen aan de haal gingen, simpelweg omdat zij de meeste stemmers op de been kunnen brengen. Kwaliteit is natuurlijk af te meten aan het aantal bezoekers, maar er zijn ook andere criteria. Een juryprijs vormt dan een betere garantie voor kwaliteit en diversiteit.’
Hoe heeft de Nederlandse blogo-sfeer zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
‘De commercie heeft haar intrede gedaan. Grote blogs kunnen leven van de advertentie-inkomsten. Daarnaast heb je bloggers die geld verdienen omdat ze met hun site de aandacht op zich vestigen. Denk aan Marketingfacts: de maker daarvan heeft rondom die merknaam een consultancy- en een cursusaanbod opgezet. Voor het bedrijf waarvoor ik werk, Rhinofly, geldt hetzelfde. Ik ben ons blog, Frank-ly, ooit begonnen om kennis te delen, maar inmiddels is het ons belangrijkste communicatiekanaal.’
Kom je zelf nog wel aan bloggen toe?
‘De laatste weken ben ik toch wel de helft van de tijd kwijt aan de Dutch Bloggies, dus dan blijft er weinig tijd over om wat te schrijven. Gelukkig heb ik voldoende collega’s die het blog kunnen vullen.’
Dit artikel verscheen in dagblad De Pers.