Zondag 19 juni was het tien jaar geleden dat internetaanbieder Planet Internet van start ging. Inmiddels is Planet de één van de grootste providers van Nederland.
Hoewel een groot deel van de Nederlanders in juni 1995 nog nooit van internet had gehoord, was de belangstelling voor de start van Planet groot. Oprichter Michiel Frackers schrijft in zijn boek ‘Op zoek naar de heilige graal’ dat er meer dan honderd journalisten afkwamen op de eerste persconferentie van het bedrijf.
Dat was veel meer dan waarop grootaandeelhouder KPN had gerekend. Een voorlichter van KPN had Frackers van tevoren voorgehouden dat hij zijn handen mocht dichtknijpen als er ’twintig, maximaal dertig journalisten’ zouden komen.
“Pas vijf minuten voor de persconferentie liep ik het Vormgevingsinstituut aan de Herengracht binnen. Tot mijn stomme verbazing zat de zaal afgeladen vol. De overdonderde voorlichter bood me zijn excuses aan. ‘Er zijn er meer dan honderd’, fluisterde hij, ‘een stuk of twinig moeten zelfs staan.'”
Geen computer
Planet rekende er bij de start op dat het in staat zou zijn om binnen een jaar vijftigduizend abonnees te werven. Geen geringe opgave: destijds hadden nog maar enkele tienduizenden Nederlanders een internetabonnement.
Veel Nederlanders hadden bovendien nog nooit van internet gehoord. En de mensen die er wel van hadden gehoord, wisten in veel gevallen niet wat ze zich ervan moesten voorstellen, zo schrijft internetjournalist en Planet-medewerker van het eerste uur Francisco van Jole in een terugblik op de Planet-site.
“Fameus is een uit die tijd stammend gesprek dat een helpdeskmedewerker met een abonnee voerde die bij de sigarenboer een Planet Internet-startpakket had gekocht. Hij wilde weten hoe het werkte. De medewerker nam geduldig de stappen door. Maar toch lukte het niet. Pas na een kwartier werd duidelijk dat de kersverse abonnee helemaal geen computer had. Hij wilde alleen maar internet, zei hij. Op een computer zat hij niet te wachten.”
Tien jaar later is Planet Internet (dat in de tussentijd ook nog World Access opslokte) één van de grootste Nederlandse internetaanbieders. Eind maart had de KPN-dochter 759.000 klanten, van wie 475.000 een adsl-internetverbinding hadden.