Jaap.nl mag niet zonder toestemming volledige advertentieteksten en foto’s overnemen van websites van makelaars.
Dat heeft de rechtbank Alkmaar dinsdag bepaald in een rechtszaak van Jaap.nl tegen Funda, de Nederlandse Vereniging voor Makelaars (NVM) en de Stichting Baas in Eigen Huis. Volgens de rechter is het volledig overnemen van advertentieteksten in strijd met het Auteursrecht.
Binnen 48 uur moet Jaap.nl stoppen met het overnemen van volledige teksten. Jaap.nl mag wel teksten citeren. De citaten mogen volgens de rechter hooguit 155 leestekens bevatten. Ook het plaatsen van afbeeldingen met een beperkt aantal pixels (194×145) valt volgens de rechtbank binnen het citaatrecht.
Remy Chavannes, één van de advocaten van Jaap.nl, vindt het vreemd dat de makelaars zo’n belang hechten aan het auteursrecht op de woningomschrijvingen. Volgens de raadsman van Jaap.nl is de woningsite niet te vergelijken met een nieuwssite, waarbij het ook niet is toegestaan om allerlei teksten integraal over te nemen.
“In tegenstelling tot een nieuwssite verdienen de makelaars hun geld niet met hun teksten, maar met het verkopen van woningen”, zegt Chavannes. “Het is een beetje alsof Philips alleen maar toestaat om de eerste 155 leestekens van een advertentie over te nemen.”
Behoudzucht
De rechter bleek ook niet onder de indruk van de klacht van Jaap.nl dat de NVM, Funda en de Stichting Baas in Eigen Huis een kartel vormen. Een brief over Jaap.nl die Funda had gestuurd naar aangesloten makelaars, heeft volgens de rechter geen ‘mededingingsbeperkende strekking’.
Volgens de rechter lag het voor de hand dat Funda de makelaars aanschreef. Jaap.nl ging namelijk over de schreef met het overnemen van teksten en foto’s van makelaarssites.
Jaap.nl is teleurgesteld over de uitspraak en gaat in hoger beroep. “De veranderingen op de digitale snelweg zijn de rechter te snel gegaan”, verklaart Bob Kuijs, woordvoerder van Jaap.nl, het vonnis. “De behoudzucht zegeviert voorlopig.”
Offensief
De Funda-concurrent gaat makelaars nu benaderen om te vragen of zij toch volledige advertentieteksten aan Jaap.nl willen afstaan. “We gaan een groot offensief beginnen om makelaars over te halen om hun woningaanbod ook bij ons te plaatsen”, aldus Tim Scholte, directeur van Jaap.nl.
Volgens Scholte zijn er zeker duizend ‘pro-Jaap-makelaars’ die bereid zijn om met Jaap.nl samen te werken. In totaal zijn er Nederland naar schatting zesduizend makelaars, waarvan er zo’n vierduizend zijn aangesloten bij de NVM.
Scholte hoopt op de steun van de consument. Die moeten de makelaars onder druk zetten om hun huizen ook op Jaap.nl neerzetten. De consument heeft er volgens Jaap.nl alleen maar baat bij als zijn huis via verscheidene sites wordt aangeboden: des te groter is de kans dat het huis wordt verkocht.
Daar staat tegenover dat makelaars die zijn aangesloten bij de NVM, er mogelijk voordeel bij hebben dat er geen sterke concurrent van Funda komt. Op Funda staan immers alleen de huizen die worden verkocht via NVM-makelaars.