Een Vodafone-medewerkster wil dat weblogger Peter Breedveld van Frontaal Naakt haar duizenden euro’s aan schadevergoeding betaalt.
De betreffende medewerkster heeft flink te lijden gehad onder enkele publicaties op het weblog Frontaal Naakt, zo vertelde zij maandagmiddag tijdens een rechtszaak in Den Haag.
In de inmiddels van Frontaal Naakt verwijderde artikelen beklaagde Breedveld zich over de slechte manier waarop de verkoopmedewerkster van Vodafone hem zou hebben behandeld. Volgens Breedveld kon hij als gevolg van haar nalatigheid enkele dagen niet bellen.
“De afgelopen drie maanden stond mijn wereld op zijn kop”, vertelde de callcentermedewerkster. “Ik word bedreigd op internet: er stond dat Peter Breedveld met een keukenmes achter mij aan zou komen. Mijn ouders worden lastiggevallen, er wordt elke dag gebeld door mensen die zonder iets te zeggen weer ophangen. Mijn vader die ernstig ziek is, kan de stress niet gebruiken.”
Leugenaar
“Van een keukenmes is mij niets bekend”, reageerde Breedveld. De blogger en zijn advocaat wezen er op dat veel lezersreacties die op Frontaal Naakt verschijnen, met een korreltje zout moeten worden genomen. “Je moet dit soort zaken zien als geschmier”, vertelde de blogger. Bovendien verwijderde Breedveld inmiddels alle reacties waarin de naam van de Vodafone-medewerkster voorkwam.
Breedvelds raadsman S. van der Galiën betoogde dat zijn teksten moeten worden beschouwd als columns. En in een column kan een schrijver zich het één en ander veroorloven. “De Vodafone-medewerkster kwam haar belofte om snel terug te bellen niet na. Een columnist vertaalt dat in: leugenaar.”
“Bepaalde aspecten mogen worden uitvergroot in een column, zo lang het maar wel op feiten is gebaseerd”, stelde Van der Galiën. “Dat is hier het geval: Vodafone heeft niet kunnen aantonen dat wat Breedveld stelt onjuist is.”
Vodafone bestreed dat Breedveld zou zijn voorgelogen. J. Allen, de advocaat van de telefonische verkoopster, vond de ‘scheldpartijen’ van Breedveld dan ook ‘disproportioneel’. “Breedveld trekt zich niets aan van haar belangen. Zij wordt in een moeilijke tijd op agressieve wijze getreiterd.”
Ook haar carrièremogelijkheden zouden negatief worden beïnvloed door de berichten op Frontaal Naakt en op sites van ‘medestanders’. Allen: “Werkgevers kijken op internet wat er over een sollicitant is te vinden. De naam van mijn cliënte is gevestigd op internet en staat symbool voor wat er mis is met telefonische verkoop.”
Vogelvrij
De zaak komt uiteindelijk neer op een afweging tussen het recht op privacy van de Vodafone-medewerkster en het recht van Breedveld om vrij zijn mening te uiten. Volgens Allen is het duidelijk: de blogpostings op Frontaal Naakt dienden geen enkel breed maatschappelijk belang. De verkoopmedewerkster wordt ‘vogelvrij op internet’ als de rechter geen maatregelen neemt.
Van der Galiën meent dat er wel degelijk een breed maatschappelijk belang is. “Breedveld is niet de enige die problemen ondervindt met callcentermederwerkers. Het is niet aan derden om te bepalen hoe Breedveld gebruikmaakt van de vrijheid van meningsuiting.” Het noemen van namen is daarbij toegestaan. “Callcentermedewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid.”
Uitspraak op 21 november.