Directeur geeft PCM-kranten schuld webflop

De kranten stelden te hoge eisen aan de internetafdeling PCM Interactieve Media (PIM) en lagen dwars bij de lancering van de nieuwssite En.nl, zegt Peter van Dijk in een interview in Trouw.

“De kranten zaten op dubbelhartige wijze in het geheel. Zij zeiden: wij gaan over de inhoud, jij over de centjes. Dus als een redactie 40.000 pagina’s op internet wilde hebben, mocht ik het betalen. Dat leidde tot onbeheersbare kostenposten”, aldus Van Dijk.

Het einde van En.nl is volgens Van Dijk ook de schuld van de krantenredacties. “Ik had natuurlijk ook een plan kunnen maken om het leven van En.nl nog twee jaar te redden. Daarvan heb ik afgezien, omdat dat een gevecht tegen de heuvel op had betekend, met de hoofdredacties van de PCM-kranten.”

De PCM-kranten (onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad) leggen de schuld voor het mislukte internetavontuur van PCM juist bij de raad van bestuur van de uitgever. Met name de investering in het online veilinghuis Spott.nl zou onverantwoord zijn geweest.

Van Dijk wijst de kritiek op de concernleiding van de hand. De investering in Spott.nl noemt hij ‘een strategisch en goed besluit’. Ben Knapen, binnen de raad van bestuur van PCM verantwoordelijk voor de internetactiviteiten, treft dan ook geen blaam. “Natuurlijk, ik wil een loyale vriend zijn van Knapen. Ik heb altijd heel goed met hem samengewerkt. Zo iemand verdient mijn vriendschap.”

Volgens Van Dijk heeft PIM 20 miljoen euro verlies geleden. Daarin is het verlies van Spott.nl waarschijnlijk niet meegenomen. PCM, VNU en HMG stopten circa 10 miljoen euro in de site.

De 57-jarige Van Dijk gaat met de vut. Hij gaat een boek schrijven over internet.