Persbureau ANP heeft een belang van 51 procent verworven in Sitecast dat nieuws levert aan meer dan 1500 sites.
Het ANP was al vanaf de start in februari 2001 betrokken bij de ‘content syndicator’ Sitecast. Het persbureau levert de meeste artikelen die Sitecast vervolgens verder verspreidt onder verschillende sites die het nieuws op hun site zetten.
Webmasters kunnen het nieuws van Sitecast gratis op hun site zetten. Het nieuws verschijnt in een pop-up, waar behalve tekst ook advertenties van Sitecast in staan. Volgens de cijfers op de site van Sitecast zouden inmiddels 1655 sitebeheerders nieuws van de dienst overnemen.
Behalve het gratis nieuws kunnen sitemakers ook een betaalde dienst van de content syndicator afnemen: Sitecast Professional. Daarbij verdwijnen de advertenties van Sitecast en krijgen de webmasters de mogelijkheid om het nieuws in hun eigen ‘look and feel’ te plaatsen.
Met name van Sitecast Professional heeft het ANP hoge verwachtingen. “We willen proberen om de ruim 1500 sites te laten overstappen op de betaalde dienst. De gratis versie is bedoeld als teaser“, aldus Asha Narain, adjunct-directeur van de afdeling nieuwe media van het ANP.
Met Sitecast hoopt het ANP met name de ‘onderkant van de markt’ te bedienen. Narain: “We leveren nu al langer content aan providers en aan kranten, maar dat is van een heel andere orde dan deze dienst. Sitecast is vooral een uitkomst voor kleine aanbieders die wisselende content op hun site willen hebben.”
Volgens Narain is er nog altijd veel vraag naar content. “Sites zonder eigen redactie blijven behoefte houden aan actuele content.” Sitecast moet binnen één jaar winstgevend zijn, zegt Narain.
Financiële details over de overname van Sitecast zijn niet bekendgemaakt. In oktober nam het ANP al het Internet Persbureau (IPB) over.