Unico Glorie weg bij Jamby, naar Endemol

Per 1 april treedt de 37-jarige Glorie in dienst van Endemol. Glorie, die in 2000 de Holland Media Groep (HMG) verliet om met Adam Curry het internetbedrijf Jamby op te zetten, wordt verantwoordelijk voor alle Endemol-activiteiten op het gebied van interactieve media en mobiele telefonie.

“Endemol heeft hoge verwachtingen van internet”, aldus Thomas Notermans, woordvoerder van Endemol. “Nu verdienen we nog nauwelijks iets met internet, maar dat gaat de komende jaren veranderen. Het kan best zo zijn dat we over een jaar of vier 30 procent van onze omzet uit multimediale activiteiten halen.”

“Nu al maken we meer programma’s met een internet- of een belcomponent dan zonder. Met de komst van de derde generatie mobiele telefoons (umts) denken we dat nog veel meer te gaan doen. Daarbij kunnen we heel andere klanten aantrekken. Bedrijven in plaats van tv-zenders bijvoorbeeld.”

Jamby

Het rommelt al enige tijd bij Jamby. Eind 2001 stapte een aantal medewerkers bij het bedrijf op, naar verluidt omdat zij een ‘langdurig meningsverschil’ zouden hebben gehad met Glorie en Curry. Ook Arjan Postma, een van de oprichters van Jamby, pakte op 1 november zijn biezen. Hij kon zich niet langer verenigen met het beleid van Jamby.

Jamby zou zijn veranderd van een creatief in een technisch bedrijf. “Van de oude Jamby-groep zijn er nu nog maar een paar mensen over. Alle creatieve mensen hebben opgezegd”, aldus Post in januari tegenover WebWereld.

Het vertrek van Glorie heeft echter niets met de ‘uittocht van creatieven’ te maken, bezweert algemeen directeur Rob van Someren. “Tot het aanbod van Endemol kwam, had hij geen reden om weg te gaan. Ik gun het Unico van harte. Het is een mooie functie. Je komt niet in de raad van bestuur van Endemol om paperclips te buigen.”