Glamago maakt overstap naar blad en tv

Dat zegt Martijn Bevelander, een van de aandeelhouders van Glamago. “Zaterdagavond zal in het programma van Gert-Jan Dröge een Glamago-item van Winston Post zitten. Dat zal elke week terugkomen. Daarnaast zijn we nog in gesprek met V8 over een dagelijks Glamago Journaal, waarbij een bekende Nederlander het gewone nieuws en het Glamago-nieuws presenteren.”

Een tijdschrift stond al langer op stapel. In mei werd het nulnummer van Glamazine gepresenteerd. Op 15 november zal het eerste nummer (met dvd) verschijnen. Bevelander: “De oplage bedraagt 35.000 exemplaren: dertigduizend in de winkel en vijfduizend voor de abonnees.”

Volgens Bevelander zijn de spin-offs op tv en papier `marktgedwongen’. “Ook Glamago heeft te maken met de teruglopende inkomsten uit advertenties. Daarom moeten we nu afstappen van het oorspronkelijke plan.”

Guusje Nederhorst

Glamago werd in 2000, het hoogtepunt van de dotcom-hype, opgericht door Johnny de Mol (acteur, TMF-vj) en Guusje Nederhorst (voormalig GTST-actrice). Bij Glamago kunnen bekende Nederlanders (voornamelijk jonge zangers, presentatoren en acteurs) hun eigen site opzetten.

Bevelander is naar eigen zeggen sinds oktober 2001 bij Glamago betrokken. “Ik was Johnny een keer tegengekomen bij een evenement van War Child. Toen Guusje met Glamago wilde stoppen, heb ik haar aandelen overgenomen. Samen met Johnny heb ik nu een meerderheid in het bedrijf.”

Ook voor hij zich inkocht bij Glamago trok Bevelander al regelmatig de aandacht. De jonge internetondernemer was omstreden omdat hij domeinen `kaapte’ in de hoop ze later voor meer geld te kunnen doorverkopen. Bovendien schepte hij regelmatig op over de omzet van zijn bedrijf.

In maart van dit jaar ging zijn bedrijf Bevelander Internet Services failliet. Hij startte een nieuwe hostingprovider: Megaprovider. Een aantal grote klanten van Bevelander Internet Services stapte over naar het nieuwe bedrijf.