Sms-dienst problemen openbaar vervoer

De NS sturen berichten bij ‘grote verstoringen’ bij de trein, 9292OV doet dat voor het hele openbaar vervoer (behalve trein ook bus, tram, metro en boot). De bedrijven geven ook suggesties voor alternatieve routes.

De dienst van 9292OV is duurder (55 cent per ontvangen bericht) dan die van de NS (40 cent). Woordvoerder Aarnout Mijling van 9292OV: “Dat komt doordat onze dienst moeilijker is. Wij hebben te maken met meer ov-bedrijven waarvan we informatie moeten verzamelen.”

Reizigers die gebruik willen maken van de dienst, kunnen zich via de sites van de twee bedrijven aanmelden. Daarbij moeten zij hun persoonlijke reistrajecten, -dagen en -tijden vermelden.

Buffer

Bij de test die de NS en 9292OV eerder dit jaar hielden, verliep het instellen van reisdagen nog problematisch, zo weet een van de testers van de dienst te melden. Hij kreeg ook een sms’je voor werkzaamheden aan het spoor op zondag, terwijl hij had aangegeven alleen doordeweeks te treinen.

Mijling: “Dat probleem hangt samen met het instellen van de reistijden. Als je een ruime buffer wilt, geeft het systeem ook oudere meldingen door.” De test onder 1400 gebruikers eerder dit jaar is volgens Mijling overigens succesvol verlopen. “Zij waren overwegend positief over de actuele meldingen.”

Omgevallen boom

Abonnees ontvangen geen informatie over vertragingen van een specifieke bus of trein (bijvoorbeeld de stoptrein van Amsterdam CS naar Haarlem van 9.21 uur die vertraagd is, omdat er geen conducteur aanwezig was).

Mijling: “Wij berichten alleen over structurele problemen die een vertraging van meer dan een half uur opleveren. Een seinstoring of een omgevallen boom die het verkeer hindert bijvoorbeeld.”

In de toekomst wil 9292OV wel een dienst gaan aanbieden, waarbij de gestrande reiziger op elk moment en elke plaats kan opvragen wat hij moet doen om op de plaats van bestemming te komen. 9292OV is daarvoor echter afhankelijk van informatie die door de ov-bedrijven aangeleverd moet worden. De informatievoorzienig zou verbeterd kunnen worden door bijvoorbeeld global positioning system (gps) in bussen en trams in te bouwen.

Mijling: “Wat ons betreft komt die dienst er zo snel mogelijk. Maar ik laat me niet vastpinnen op een tijdstip.”