UPC past advertentie met verkeerd tarief aan

UPC heeft daartoe besloten na kritiek van de gebruikersvereniging COAX, zo zegt Hans Ronhaar van COAX. COAX had gedreigd om naar de Reclame Code Commissie te stappen als UPC de reclame op billboards en in kranten niet zou aanpassen.

Op 29 november maakte UPC bekend dat de abonnementsprijs voor Chello per 1 januari 2003 met twee euro omhoog gaat (naar 49,95 euro). “We waren dan ook verbaasd om te zien dat UPC in december nog altijd met de oude abonnementsprijs adverteert”, aldus Ronhaar.

“Mensen die nu een abonnement afsluiten, zullen vaak pas in januari via Chello internet op kunnen. En dan krijgen ze meteen te maken met een prijsverhoging van twee euro. Die advertentie is dus misleidend.”

Mark Zellenrath, woordvoerder van UPC, bestrijdt dat Chello is gezwicht voor de kritiek van COAX. “Ze kunnen niet alles claimen wat wij zelf besluiten.”

Rotterdam

Ronhaar zegt dat COAX een meer ‘confronterende’ koers wil varen jegens UPC. Met name de ‘schrikbarend lage’ snelheden van Chello in Rotterdam zijn COAX een doorn in het hoog. “Mensen hebben daar snelheden van 0,2 keer isdn, terwijl de normale Chello-snelheid 19 maal zo snel als isdn zou moeten zijn.”

UPC wil volgens COAX niet meewerken aan het schadeloos stellen van de Rotterdamse gebruikers die nu met een slakkengang over internet moeten surfen. Gebruikers zouden alleen recht op restitutie hebben als ze middels testen kunnen aantonen dat de snelheid lager is dan beloofd. Omdat de Chello-gebruikers in veel Rotterdamse gebieden onvoldoende hebben getest, krijgen ze hun geld niet terug.

Een schande, volgens Ronhaar. “Het is misschien wel allemaal volgens de regeltjes, maar volgens ons zou UPC een gebaar moeten maken.”

Zellenrath is het niet met Ronhaar eens. “We hebben twee jaar geleden een garantieplan opgesteld, waarbij we abonnementsgeld terugbetalen als de snelheid te laag is. We hebben, onder meer in overleg met COAX, een methode opgesteld, waarbij abonnees een snelheidsmeting kunnen doen. Dan is het raar dat ze daar in dit geval van af willen wijken.”

Volgens Zellenrath doen de problemen zich op dit moment vooral voor in het centrum van Rotterdam. “Omdat het daar zichtbaar is dat we niet goed genoeg presteren, betalen we daar ook terug.”