Thijs Cobben, tot voor kort een van de drijvende krachten achter AbFab, prijst zichzelf tegenwoordig aan als spambestrijder.
“Thijs Cobben heeft besloten om zijn expertise op het gebied van ongewenste e-mail ten goede te richten. Tegen gunstige tarieven staat hij bedrijven met raad en daad bij om de schade door spamming tot een minimum terug te brengen”, schrijft Cobben op zijn site onder het kopje ‘Cobben biedt zijn dienst aan als spambestrijder’.
Eind vorig jaar vertrok Cobben bij AbFab – Nederlands bekendste verzender van ongevraagde, commerciële e-mail (spam) – om een nieuw bedrijf op te zetten: Phaedro. Over zijn vertrek bij AbFab wil hij niet meer kwijt dan dat er ‘een verschil van mening over de gang van zaken’ was.
Hoewel het domein Phaedro.nl op naam van AbFab staat en Phaedro ook op de klantenlijst van InAdGe (de opvolger van AbFab) prijkte, is Cobben definitief weg bij het bedrijf, zegt hij. “Het is gek dat Phaedro daartussen stond, want ik heb nog nooit een rekening ontvangen.”
Met Phaedro richt Cobben zich opnieuw op ‘marketing’. “Phaedro werkt op dit moment voor een groot telecommunicatiebedrijf, een startup in de farmaceutische industrie en twee werving-en-selectiebureaus.” Namen van de bedrijven wil Cobben niet noemen.
Geen spijt
Anders dan het bericht op zijn homepage wellicht doet vermoeden, heeft Cobben geen spijt van zijn activiteiten bij AbFab. “Ik vind nog steeds dat acties zoals die van AbFab de toets der zorgvuldigheid kunnen doorstaan. Dergelijke opt-out e-mailcampagnes zorgen nauwelijks voor overlast en kunnen van groot belang van de economie zijn. Het grote probleem is het echte e-mailmisbruik, zoals virussen en pornomail.”
“Aan de andere kant bestaat er grote maatschappelijke weerstand tegen de campagnes zoals wij die hebben gevoerd. Een bedrijf dat zo’n actie op touw wil zetten, moet zich daarom wel vijf keer bedenken, voordat het eraan begint. Ik zal het bedrijven in ieder geval afraden.”
Cobben zegt een voorstander van een ‘dubbele opt-in’ te zijn. Daarbij moet een klant zich niet alleen zelf aanmelden, maar ook bevestigen dat hij zich heeft aangemeld voor het ontvangen van e-mailberichten. “Op die manier komt een aanbieding van een bedrijf zelden in een spamfilter terecht. Als dat toch gebeurt, kun je eenvoudig aantonen dat dat ten onrechte is gebeurd.”
“Ik zal geen opt-out campagnes meer verzorgen. Ik heb ook niet meer de beschikking over lijsten met opt-out adressen. Wel kan het gebeuren dat ik bedrijven adviseer die een opt-out campagne willen voeren. Dat zal ik afraden.”