Adam Curry heeft een test met het maken van radio via internet na een week weer gestaakt. “Op mijn weblog krijg ik veel beter doordachte reacties.”
Wordt het ooit nog wat met radio-uitzendingen via internet? Na ruim een week experimenteren met online radio concludeert radiopresentator Adam Curry dat hij het voorlopig maar bij ’tekst en plaatjes’ houdt op internet. “Daarmee bereik je veel meer.”
Bij het maken van internetradio liep Curry naar eigen zeggen tegen tal van problemen op. Om te beginnen natuurlijk technische problemen – de software. “Die werkt nog niet lekker met elkaar samen. Ik kan er nog niet mee wat ik wil.” Maar de belangrijkste tegenvaller voor Curry was dat de reacties van luisteraars niet waren wat hij ervan had gehoopt.
“Het idee was om met de radio-uitzendingen op internet hetzelfde te doen als wat ik met mijn weblog doe. Op de stukken die ik op mijn weblog schrijf, komen altijd veel – vaak zinnige – reacties binnen. Ik had verwacht dat dezelfde mensen die op mijn weblog reageren, ook op de radio wel hun mening zouden willen geven.”
Slap geouwehoer
Dat bleek niet het geval. Gesprekken ontaardden volgens Curry al snel in ‘eindeloos slap geouwehoer’. “Maar misschien is dat ook wel waar de meeste mensen behoefte aan hebben.”
Curry wijt de tegenvallende reacties aan de Nederlandse volksaard. “Bij een radioprogramma inbellen doen we niet. Daarom is talkradio in Nederland ook nooit van de grond gekomen. Mensen die bij mij in de uitzending kwamen, waren vaak nerveus, eigenlijk net zoals ze zijn op de gewone radio. Ik moest het verhaal er vaak uittrekken.”
“Op de Nederlandse radio hoor je ook altijd mensen van Clingendael en andere deskundigen. Het is hier al snel zo dat je bij een club moet horen, als je een mening hebt.”
ITunes-playlist
Over internetradio in het algemeen is Curry somber. “Niemand zit erop te wachten. In veel gevallen komt het er toch op neer dat iemand wat mp3-tjes achter elkaar zet. Geef dan gewoon je iTunes-playlist.”
Ook voor makers van internetradio is het moeilijk, meent Curry. “Zo snel je online radiozender een succes wordt, raak je in de problemen. In tegenstelling tot bij de gewone radio kost elke luisteraar op internet alleen maar extra geld. Bij de gewone radio leveren nieuwe luisteraars juist geld op, omdat je meer omzet kunt generen.”
Ondanks alle problemen spreekt Curry toch van een ‘zeer geslaagde test’. “Ik ben hierdoor nog enthousiaster geworden over weblogs.”