Tiscali-abonnee ontstemd over spamfilter

Harm van der Horst, abonnee bij Tiscali, spreekt zelfs van `censuur’. “Klanten moeten zelf voor een spamfilter kunnen kiezen. Tiscali mag dat niet voor ons bepalen. Straks beslissen ze nog dat we geen e-mail uit Duitsland meer mogen ontvangen. Waar eindigt dit?”

Van der Horst zegt de nodige hinder te ondervinden van de spamfilters. “Ik krijg veel opdrachten binnen via e-mail voor de software die ik ontwikkel. Als die mensen hun bericht versturen vanaf een IP-adres dat de spamfilters tegenhouden, komt de mail niet bij mij binnen. Het bericht wordt gebounced.”

Bij andere internetaanbieders, zoals XS4ALL, kunnen abonnees zelf beslissen of ze het spamfilter aanzetten of niet. Bovendien hebben XS4ALL-abonnees de mogelijkheid om de geblokkeerde berichten alsnog te lezen.

Spews

Van der Horst heeft met name bezwaar tegen Tiscali’s gebruik van de spamfilters van Osurisoft en Spews, die volgens Van der Horst kopieën zijn.

Een eerder artikel over Spews op WebWereld zorgde al voor een verhitte discussie tussen voor- en tegenstanders van de anti-spamdienst. Volgens critici is de door Spews gehanteerde methode om spam te filteren te grof. Niet alleen e-mail van spammers zou worden tegengehouden, maar ook de bonafide e-mail van mensen die bijvoorbeeld gebruikmaken van dezelfde provider, komt er in sommige gevallen niet door.

Voorstanders van Spews menen daarentegen dat je het als internetaanbieder wel heel bont moet maken om op de `zwarte lijst’ van de anti-spamdienst te komen. Het zou slechts sporadisch voorkomen dat Spews bonafide e-mail blokkeert.

Italië

Met zijn klachten over de spamfilters wordt Van der Horst naar eigen zeggen `van het kastje naar de muur’ gestuurd. “Als je dan eindelijk bij de juiste persoon terecht komt, krijg je te horen dat ze er naar zullen kijken of dat Italië (waar het hoofdkantoor van Tiscali is gevestigd, MR) erover gaat.”

Margaret van Kempen, woordvoerder van Tiscali, geeft toe dat Van der Horst niet direct een reactie heeft gekregen op zijn klachten. “Daar heeft hij gelijk in. We zijn inmiddels bekend met zijn probleem en gaan er serieus naar kijken.”

Van Kempen bevestigt dat Tiscali gebruikmaakt van het filter van Osurisoft. Een spamfilter voor alle klanten is volgens haar niet vreemd. “Providers als Zon en Wanadoo doen hetzelfde. Alle leden van de NLIP (organisatie van Nederlandse internetaanbieders, MR) hebben nu een spamfilter om hun abonnees te beschermen.”

De woordvoerster van Tiscali sluit niet uit dat de provider in de toekomst de mogelijkheid om al dan niet een spamfilter te nemen overlaat aan de abonnees. “Die discussie kun je voeren.”

Security

“De meeste abonnees zijn erg tevreden over het spamfilter”, aldus Van Kempen. Dat Van der Horst problemen ondervindt, kan volgens de Tiscali-woordvoerster ook aan `zijn eigen security‘ liggen. Van der Horst heeft volgens Van Kempen `een kleine ISP’. “Wellicht heeft hij leden die veel spam versturen.”

Van der Horst verklaart dat hij werkzaam is bij een internetprovider, Internet Service Europe. “Klanten van ons hebben ook last van de spamfilters van Tiscali. Zij krijgen hun mail terug omdat ze op een black list zouden staan.”