De Nederlandse ontmoetingsplaats Focus-in komt met een nieuw initiatief dat sterk lijkt op het in de VS razend populaire Friendster.
Focusgroepen.nl gaat de nieuwe dienst van Focus-in heten. Het Nijmeegse bedrijf is al langer actief met chatboxen en daaraan gekoppelde profielen. “Chatters kunnen bij ons een profiel aanmaken, waarop andere chatters kunnen zien wie ze zijn”, vertelt Jasper Jan de Konink van Focus-in.
“Je ziet nu echter dat er steeds meer mensen zijn die niet op onze site komen om te chatten, maar die wel een profiel plaatsen. Mensen vinden het leuk om door andere profielen te bladeren. Ze kijken wie er jarig is en wie de populairste mannen en vrouwen zijn.”
Mensen die een profiel hebben, kunnen bij Focusgroepen.nl aangeven welke andere mensen met een profiel hun ‘vrienden’ zijn. Daarmee lijkt de dienst sterk op Friendster, een site die in de Verenigde Staten grote populariteit geniet.
Verschillen
Volgens De Konink zijn er echter ook verschillen tussen zijn dienst en die van Friendster. “Friendster is veel meer gericht op dating. Ik wil niet uitsluiten dat de profielen van ons ook daarvoor worden gebruikt, maar het gaat bij ons toch vooral ook om het onderhouden van vriendschappen.”
“Daarnaast biedt Friendster gebruikers de mogelijkheid om een referentie achter te laten op de pagina van een vriend. Degene voor wie de referentie is geschreven, moet vervolgens bepalen of hij die reactie doorlaat of niet. Dat vinden wij niet oké. Op die manier worden alleen de positieve berichten doorgelaten.”
Het alternatief – alle reacties doorlaten – ziet De Konink ook niet zitten. “Dat gebeurt nu bijvoorbeeld bij CU2. Daar kan Jan en alleman van alles neerzetten. Dan krijg van je van die berichten als ‘lekker wijf’. Daar zitten we niet op te wachten.”