Hans Breukhoven (Free Record Shop) schrijft in een open brief aan Ad Scheepbouwer (KPN) dat hij genoeg heeft van de smerige trucs van KPN.
In september vorig jaar richtte Breukhoven Freetel op, in zijn eigen woorden een ‘eigentijds en typisch Free Record Shop-achtig telecommerk’. “Sinds ik nu al bijna een jaar als concurrent van jou heb mogen opereren, denk ik dat ik recht van spreken heb met jou een aantal hele nare ervaringen te delen”, schrijft Breukhoven in zijn brief aan bestuursvoorzitter Scheepbouwer van KPN.
Breukhoven heeft een litanie aan klachten over de handelswijze van KPN. Zo zou het bedrijf klanten van Freetel lastigvallen met smeekbeden om terug te komen bij KPN. “En als ze ‘nee’ zeggen, dan blijven jouw mensen zelfs meerdere malen mailen of terugbellen met hetzelfde verzoek”, aldus Breukhoven.
In de telefoongesprekken zouden de KPN-medewerkers ten onrechte suggereren dat Freetel duurder is. Bovendien zouden ze de reputatie van de Free Record Shop ter discussie stellen. “Alsof die van KPN veel beter en betrouwbaarder zou zijn”, sneert Breukhoven.
Hij verwijt KPN machtsmisbruik. “Ik heb bewijsstukken gezien die aantonen dat jullie klanten van mij die een isdn-lijn of adsl-lijn hebben aangevraagd of gewoon gaan verhuizen, ongevraagd en zonder toestemming weer terugzetten naar KPN voor hun vaste telefonie.”
Rechtszaak
Breukhoven overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen KPN, die hij ‘dirty tricks’ verwijt. “We wachten eerst de reactie van KPN af, maar dit is natuurlijk de aanzet tot een gerechtelijke procedure”, aldus Breukhoven in een toelichting tegenover WebWereld.
“Ad Scheepbouwer is fel op de concurrentie en opereert op het scherp van de snede”, meent Breukhoven. “Als we aan de bel trekken sturen ze wel netjes een excuusbrief, maar ondertussen blijven ze doorgaan met het spelen van spelletjes. Nog steeds gaat het bij het omzetten van adsl-lijnen in 60 à 70 procent van de gevallen ‘per ongeluk’ fout.”
“In de meeste gevallen horen wij daar niets over, omdat veel mensen het te veel moeite vinden om actie te ondernemen. Ze vinden het wel goed of denken dat het zo hoort: dat je per se bij KPN moet zitten als je adsl wilt hebben. En dat terwijl dat helemaal niet het geval is”, zegt Breukhoven.
KPN wil niet reageren op de brief van Breukhoven.