Op het ‘fundamentalistisch-secularistisch’ weblog Frontaal Naakt van journalist Peter Breedveld is weinig heilig. De site propageert een goddeloos, hedonistisch leven.
Premier Balkenende verklaarde vorige week op tv dat ‘je zonder het geloof niet kunt functioneren’. Daar heb je je als fundamentalistisch-secularistische weblogger vast flink aan lopen ergeren?
Breedveld: ‘Ik ben Frontaal Naakt begonnen uit woede over de reacties op de moord op Theo van Gogh. Minister Donner wilde het verbod op de smadelijke godslastering in ere wilde herstellen. In die tijd zou ik ook onmiddellijk hebben gereageerd op de uitspraken van Balkenende, maar dat doe ik niet meer. Het is al heel lang zo dat gelovigen ongelovigen afschilderen als onfatsoenlijke mensen. Dat soort uitspraken beschouw ik inmiddels als het geruis van de koelkast: je merkt het pas als je het niet meer hoort.’
Je plaatste wel een artikel op je site van ‘Willem de Zwijger’ die Balkenende de ‘Erdogan van de Lage Landen’ noemt.
‘Willem de Zwijger heeft natuurlijk helemaal gelijk. Zelf pak ik het inmiddels anders aan. Ik geniet van de zaken waaraan gelovigen zich ergeren.’
Waaruit blijkt dat op je site?
‘Frontaal Naakt staat voor alles waaraan gelovigen een pesthekel hebben: een goddeloos, hedonistisch leven zonder schuldgevoel. Hafid Bouazza schrijft over Arabische pornografie, Hassnae Bouazza zingt een loflied op dure lingerie, cartoonist Gregorius Netschot spot met God, de profeet en fatsoenlijk Nederland en dat alles is gelardeerd met grof taalgebruik en foto’s van naakte, onbekende mensen. We hebben lak aan het ethisch reveil van de laatste tijd, of dat nou uit conservatieve of progressieve hoek komt. Ik wil niet dat mijn vrijheid wordt aangetast. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt.’
De vrijheid van meningsuiting is toch in de Nederlandse grondwet verankerd?
‘Dat zijn maar letters. Je mocht in Nederland lang niks zeggen over de multiculturele samenleving. Als er problemen zijn, kun je ze pas oplossen als je ze kunt benoemen. Pim Fortuyn deed dat en werd uitgemaakt voor nazi.’
Valt een nazi-vergelijking niet ook onder de vrijheid van meningsuiting?
‘Die demonisering heeft wel tot gevolg gehad dat Fortuyn werd vermoord.’
Op Frontaal Naakt wordt Jan Marijnissen een landverrader genoemd. Dat kan wel?
‘In de reacties wordt bijna iedereen wel een keer een landverrader genoemd, ikzelf ook. Dat vind ik misselijk. Aan de andere kant moet je wel in de gaten houden waar de slachtoffers vallen. Het zijn rechtse politici en mensen die pittige kritiek leveren op de islam, die gevaar lopen.’
Ben je zelf wel eens bedreigd door moslims?
‘Niet echt. Terwijl, ik heb een keer een pittig stukje geschreven over hondenbezitters. Dat is me op vijfhonderd zeer ernstige bedreigingen komen te staan.’
Het valt dus wel mee met het gevaar van de moslims in Nederland?
‘De grootste groep bestaat uit gewone mensen die ook gewoon een mooi huis en een auto willen. Dat geĆ«mmer van sommige islamcritici over bepaalde koranverzen en wat er precies in de sharia staat, vind ik saai. Het zal best zijn dat in de Koran staat dat joden moeten worden gedood, maar als een moslim zegt dat dat voor een bepaalde oorlog in de begintijd van de islam gold, dan geloof ik ‘m.’
Je moest in november voor de rechter verschijnen, omdat je op Frontaal Naakt een callcenter-medewerkster van Vodafone aan de schandpaal had genageld. Je schreef dat je door haar schuld een paar dagen niet kon bellen.
‘Niet aan de schandpaal genageld. Ik heb haar gewoon op haar nummer gezet in een venijnig stukje. Ik had wel verwacht dat ik me vroeg of laat bij de rechter zou moeten verantwoorden, want ik heb wat boude dingen geschreven. Ik was er helemaal klaar voor om op te komen voor de vrijheid van meningsuiting. Dan is het wel lullig dat ik me voor zo’n artikel moet verdedigen.’
De rechter heeft je veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 500 euro. Je mag de naam van de Vodafone-medewerkster niet meer noemen op je site. Heb je spijt?
‘Nee, ik vind nog steeds dat ik gelijk heb. En wat die schadevergoeding betreft: mijn lezers hebben de helft al betaald.’
Een geredigeerde versie van dit artikel verscheen in dagblad De Pers.