Nieuw tijdschrift over wc met ingebouwde föhn

“Bright is een techlifestylemagazine. De tijd is er rijp voor. Films kijken we op dvd in onze homecinema, foto’s maken we digitaal en onze muziek staat op de harde schijf. We boeken drie dagen voor vertrek een vakantie online en zoeken op internet naar het goedkoopste vliegticket.”

Aldus hoofdredacteur Erwin van der Zande in de inleiding van het eerste nummer van Bright. Van der Zande, internetjournalist van het eerste uur (bekend van onder meer Wave en Shift), zette het blad op met een andere oudgediende: Oscar Kneppers, in het verleden onder meer de oprichter van WebWereld en Emerce.

“De digitale revolutie is voorbij”, meent Van der Zande. (Digitale) technologieën, waar in de jaren negentig nog van werd gedroomd, zijn inmiddels overal doorgedrongen, stelt hij vast. “Net zoals hiphop nu toonaangevend is in de muziek, zo speelt tech nu een dominante rol bij lifestyle.”

En Bright schrijft daarover. Dat betekent: artikelen over widgets, de favoriete gadget van internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten (de Blackberry), de gamecomputers van Alienware en de Mac Mini. Maar ook een interview met Martijn van Dam, het jongste Tweede-Kamerlid van de PvdA met ict in zijn portefeuille.

iPod

Het meest aansprekende voorbeeld van de belangrijke rol die technologie tegenwoordig speelt, is de iPod, de hippe muziekspeler van Apple. Het apparaat staat niet alleen afgebeeld op de cover van Bright, maar is ook binnenin het blad op dertien pagina’s terug te vinden. “Waar de cd niet in slaagde, is de iPod wel gelukt: men is weer verliefd op muziek”, aldus Bright.

Door het hele blad heen vertellen ‘Pod People’ welke muziek ze op dit moment op hun iPod beluisteren en welk nummer ze het vaakst hebben afgespeeld. Ook neemt de iPod mini het in een ‘deathmatch’ (productvergelijking) op tegen de Zen Micro van Creative.

In de productbesprekingen worden hooguit twee producten met elkaar vergeleken. Meer producten is nergens voor nodig, menen Van der Zande en Kneppers. Bright moet vooral geen ‘koopgids’ worden. “Het storende aan de meeste gadgetbladen is dat ze tien telefoons bespreken die allemaal goed zijn. Wat heb je daar dan aan? Wij noemen gewoon twee goede producten.”

Correspondenten

Om de lezer op de hoogte te houden van interessante techontwikkelingen in het buitenland heeft Bright een aantal ‘correspondenten’ aangesteld: drie in de Verenigde Staten (New York, Los Angeles en San Francisco), twee in Azië (Sjanghai en Tokio) en één in Scandinavië (Stockholm).

Terwijl de correspondente uit Tokio verslag doet van de nieuwste wc-mode (nu met ingebouwde föhns!) schrijft de verslaggever in Stockholm over ‘wreedband’: breedbandinternet met een snelheid van één gigabit per seconde voor 76,50 euro per maand.

Aan columnisten doet Bright niet. Dat betekent niet dat de schrijvers in Bright geen meningen hebben. “Alle stukken zijn subjectief geschreven”, zegt Van der Zande. “Net zoals op het web.”

Bol.com

Vanaf donderdag ligt Bright in de winkels. Ook zal het tijdschrift te koop zijn bij de internetboekwinkel Bol.com. “Daarmee zijn we het eerste tijdschrift in Europa”, zegt Kneppers. In de Verenigde Staten verkoopt Amazon.com al wel langer tijdschriften.

Wie niet tot donderdag wil wachten, kan nu al op twee plaatsen terecht: in de Amsterdamse tijdschriftenwinkel Atheneum, waar Kneppers dinsdag al het eerste stapeltje afleverde, of op de site van het blad. Daar staat het complete nummer namelijk gratis als pdf-document (37 MB groot).

De previewsite van Bright is sinds woensdag online. Eind maart, bij de verschijning van het tweede nummer van het blad, zal de site worden uitgebreid met een weblog.