Staatssecretaris bepleit creative commons bij Buma/Stemra

Zij deed dat tijdens een bijeenkomst van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra maandag in Amstelveen. Van Gennip noemde creative commons ‘een welkome aanvulling op het bestaande auteursrecht’.

Creative commons is een alternatief voor het auteursrecht, waarbij de auteur aangeeft dat hij zijn auteursrecht gedeeltelijk of helemaal niet uitoefent. Onder creative commons kan een componist er bijvoorbeeld voor kiezen dat anderen zijn muziek mogen kopiëren of uitvoeren, zolang dat maar voor niet-commerciële doeleinden gebeurt.

De staatssecretaris wees er tijdens haar toespraak op dat tekstdichters en componisten die zijn aangesloten bij de Buma/Stemra hun werk nu niet onder creative commons kunnen aanbieden. En dat terwijl het licentiesysteem volgens haar nieuwe mogelijkheden biedt om muziek via internet onder de aandacht te brengen. Van Gennip riep de auteursrechtenorganisatie daarom op om nog eens goed naar creative commons te kijken. “De Buma/Stemra moet inspelen op de behoefte van de markt”, meent de staatssecretaris.

Niet optimaal

Buma/Stemra is vooralsnog niet van zins om de creative commons te omarmen. “Buma kijkt met grote belangstelling naar creative commons, maar het is volgens ons niet de optimale oplossing”, aldus Cees Vervoord, directievoorzitter van Buma/Stemra.

Wel erkent Vervoord dat er nu problemen zijn. “Het is nu zo dat rechthebbenden die bij ons zijn aangesloten en hun muziek op hun eigen site willen zetten, daarvoor bij ons een licentie moeten aanvragen. Wij innen het licentiegeld en betalen dat later weer aan de auteur terug.”

Om aan deze situatie een einde te maken, gaat de Buma/Stemra over een paar maanden de dienst FlexCo (Flexibel Collectief Beheer) aanbieden – volgens scheidend Buma-voorzitter Jan Boerstoel ‘het antwoord van Buma/Stemra op creative commons’.

Bij FlexCo kunnen muziekauteurs ervoor kiezen om onder bepaalde omstandigheden af te zien van het systeem van collectief beheer door Buma/Stemra. Daardoor wordt het mogelijk om muziek aan te bieden op de eigen website of die van een ander zonder dat daarvoor geld hoeft te worden afgedragen aan de auteursrechtenorganisatie. Om FlexCo te ondersteunen, zal Buma/Stemra ook zelf een site bouwen waarop rechthebbenden hun muziek kunnen zetten.

Nadelen

Volgens Vervoord kleven er nog te veel nadelen aan creative commons. “Als je een werk eenmaal gelicenseerd hebt onder creative commons, kun je niet meer van die licentie af. Als je later succesvol wordt, kun je daar dus niet meer op terugkomen.”

“Daarnaast volgt niemand wie je werk gebruikt”, aldus Vervoord tegenover Webwereld. “Als je muziek onder een commercial in de Verenigde Staten wordt gezet, kom je daar niet zomaar achter. Daarvoor heb je een systeem nodig en dat ontbreekt bij creative commons.”

Ondanks de bezwaren tegen creative commons wil Buma/Stemra wel in gesprek met partijen als Creative Commons om te kijken of het licentiesysteem geschikter gemaakt kan worden voor integratie met collectief rechtenbeheer. De auteursrechtenorganisatie gaat ook met staatssecretaris Van Gennip om tafel zitten om te praten over het licentiesysteem.