Rits Tele.com: ‘KPN frustreert concurrentie’

In januari stapte Rits Tele.com voor het eerst naar de telecomwaakhond. Het Rotterdamse telecombedrijf beklaagde zich erover dat consumenten die een adsl-abonnement willen, min of meer ‘gedwongen’ worden om een telefoonabonnement bij KPN af te sluiten. KPN vraagt providers namelijk meer geld voor ontbundelde toegang (adsl zonder telefoonaansluiting) dan voor gebundelde toegang (adsl plus telefoon).

Dat is nadelig voor Rits Tele.com dat onder de naam Pilmo een bellen-via-internet-dienst aanbiedt. Omdat de gesprekken via internet worden afgewikkeld, zijn ze goedkoper dan als je via KPN belt. Daar staat tegenover dat mensen die van de dienst gebruik willen maken, 9,95 euro per maand aan Rits Tele.com betalen. Omdat ze al een telefoonabonnement bij KPN hebben, is dat in veel gevallen niet lucratief.

Aanvankelijk zette Rits Tele.com daarom de aanval in op de ‘verplichte’ bundeling van een adsl-abonnement met een telefoonabonnement. Volgens de OPTA moet KPN echter flinke kosten maken om adsl in combinatie met een telefoonabonnement te kunnen aanbieden. Deze kosten berekent KPN volgens de OPTA correct door aan andere adsl-aanbieders.

Infrastructuur

Deze keer richt Rits Tele.com daarom zijn pijlen op het hoge bedrag dat KPN vraagt aan concurrenten die consumenten via het KPN-netwerk willen aansluiten. “Consumenten betalen maandelijks 14,43 euro (17,18 euro inclusief BTW) voor een BelBasis-abonnement, terwijl concurrenten voor het gebruik van dezelfde, met publieke middelen gefinancierde infrastructuur 13,50 euro betalen”, zegt Ytsen Kooistra, diecteur van Rits Tele.com.

“Met zo’n klein verschil is het onmogelijk voor andere bedrijven om de concurrentie met KPN aan te gaan. Ik neem aan dat ook KPN niet in staat is om voor 93 cent per maand een winstgevende exploitatie te realiseren”, meent Kooistra.

Rits Tele.com wil daarom dat de OPTA ingrijpt. De telecomwaakhond zou de prijs die KPN doorberekent aan concurrerende telecombedrijven moeten verlagen.

Informele reactie

Of de OPTA daartoe genegen is, is onduidelijk. Kooistra: “In een informele reactie heeft de OPTA ons al laten weten dat voor deze structuur is gekozen om marktpartijen te stimuleren om eigen infrastructuur aan te legen naast het bestaande telefoonnet van KPN.”

“Die strategie heeft gewerkt voor aanbieders die zich richten op grote, zakelijke afnemers, maar dat geldt niet voor de markt voor particulieren. Hopelijk gebruikt de OPTA onze feedback om de oorspronkelijk gekozen tariefstructuur te heroverwegen.”

De OPTA beoordeelt één keer per jaar, in juli, de tarieven die KPN berekent.