Tiscali spant een kort geding aan tegen KPN, omdat het bedrijf zijn eigen internetaanbieders onrechtmatig zou bevoordelen.
Tiscali is boos omdat KPN op 22 augustus heeft besloten om Tiscali uit te sluiten van KPN’s marketing- en reclameacties voor adsl. Zo noemt KPN de naam van Tiscali niet langer in zijn adsl-commercials. Ook is de aanbieding van Tiscali verwijderd van de ‘ADSL aanbiedingenpagina’ op de site van KPN.
Daarmee handelt KPN volgens Tiscali ‘in strijd met gemaakte afspraken’. Tiscali heeft een eigen adsl-netwerk via BabyXL, maar koopt ook adsl in bij KPN. Daarom zou KPN ook reclame moeten maken voor adsl via Tiscali.
KPN verwerpt de kritiek. “De afspraak was dat we reclame zouden maken voor elkaar”, aldus KPN-woordvoerder Caroline Ubachs. “Maar sinds ze een nieuw adsl-product hebben geïntroduceerd, maken ze ook geen reclame meer voor ons. Waarom zouden wij dat dan voor hen doen?”
Volgens Tiscali past de reclameruzie in een patroon waarbij KPN ‘met enige regelmaat’ zijn eigen internetaanbieders bevoordeelt. Zo zou de KPN-website ‘ADSL van KPN’ alleen de aanbiedingen van de eigen providers bevatten. Volgens Ubachs staat Tiscali nog wel op de adsl-bestelsite van KPN.
De rechtszaak dient op 2 oktober.