Computergames typisch iets voor jongens en mannen? Think again: een Eindhovens bedrijf heeft veel succes met casual games voor vrouwen.
De eerste keer dat Rutger Peters van de in 2001 opgerichte spelletjessite Zylom bezoekersonderzoek onder ogen kreeg, kon hij zijn ogen nauwelijks geloven. Meer dan 80 procent van de mensen die de spelletjes speelden, bleek vrouw. ‘Dat kan niet waar zijn, dachten we.’
Pas toen ook twee volgende onderzoeken dezelfde uitkomsten bleken te hebben, ging Peters om. ‘Je moet altijd oppassen met generalisaties, maar vrouwen hebben meer dan mannen de behoefte om tijd voor zichzelf vrij te maken’, analyseert Peters. ‘Neem mijn moeder. Die kocht altijd twee kranten op zaterdag. Niet vanwege het nieuws, maar om de kruiswoordpuzzels op te lossen. Casual games zijn eigenlijk de moderne variant van het kruiswoordraadsel.’
Zylom maakt wekelijks twee nieuwe spelletjes. Wie de casual games wil spelen, hoeft geen ellenlange handleidingen door te worstelen. Het doel van de games valt doorgaans in één of twee regels uit te leggen. Race- en schietspellen behoren niet tot het repertoire van Zylom. ‘We willen familievriendelijke games maken’, legt Peters uit. ‘Je moet een spel met je kind op schoot kunnen spelen.’
Bij het ontwikkelen van nieuwe games houden de ontwikkelaars twee ijkpersonen in het achterhoofd die symbool staan voor de doelgroep: Marie en Sofie. Peters legt uit: ‘Sofie is 32 jaar, staat aan het begin van haar gezinsleven, ze werkt nog en woont in de grote stad. Marie is 15 jaar ouder en heeft opgroeiende kinderen. Ze is gestopt met werken of werkt parttime en woont buiten de stad.’
Ook het personeelsbeleid ging op de schop na de ontdekking dat de casual games vooral populair waren bij vrouwen. Bijna alle medewerkers van het bedrijf waren namelijk mannen. Zylom besloot meer vrouwen in dienst te nemen. ‘Die hebben als geen ander door wat onze doelgroep wil.’ Inmiddels heeft Zylom 35 vrouwen in dienst op een totaal van 100 medewerkers. ‘Voor een technologiebedrijf is dat vrij veel.’ Het programmeerwerk van Zylom wordt nog meestal door mannen gedaan, maar in elk ontwikkelteam zit nu minstens één vrouw. ‘Meestal is dat de grafische vormgever.’
Het beleid om zich op vrouwen te richten, wierp zijn vruchten af. Zylom, dat de eerste jaren moeite had om het hoofd boven water te houden, begon winst te maken dankzij de verkoop van luxe versies van de online spelen. In 2006 werd het Eindhovense bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Real. Sinds begin dit jaar gaat Zylom als RealGames door het leven. De site trekt in Nederland 3 miljoen bezoekers. In Europa zijn er 15 miljoen mensen die geregeld langskomen. Het bedrijf maakt inmiddels plannen om zijn vleugels uit te slaan. ‘Op dit moment is nog 99 procent van onze business internet en pc, maar we willen ook op andere platformen actief worden’, vertelt Peters. ‘Als onze doelgroep spelletjes wil spelen op de mobiele telefoon, de Xbox of de Wii moeten we daar ook aanwezig zijn.’
Dit artikel verscheen in dagblad De Pers.